- tor 26 apr 2007, 16:51
#101321
När det gäller manuell låda är det helt riktigt att manuella kallas just för manuella, men de med överväxel (overdrive) monterad efter lådan kallas manuell/tillsats.
När det gäller automaterna, som jag inte haft någon själv, så har Volvo använt fyrstegade automatlådor både från AW (Aisin-Warner) och från ZF (Zahnradfabrik). Den tekniska lösningen på lådorna var dock olika.
ZF är en "riktig" fyrstegad automatlåda. Man kan se det på växelväljaren, som har lägena PRND321. Lådan från AW är däremot en trestegslåda, vilket framgår av att växelväljaren har lägena PRND21. Den fjärde växeln åstadkoms genom en extra överväxellåda, monterad mellan momentomvandlaren och själva växellådan. Fjärde växeln kopplas här istället ur genom att man trycker på en knapp på sidan av växelväljarknoppen. En lampa med en pil på lyser i instrumentet när överväxeln är urkopplad.
Är det möjligen så att detta gäller en AW-låda, när det är "automat/tillsats", men en från ZF när det är "automat"?
När det gäller automaterna, som jag inte haft någon själv, så har Volvo använt fyrstegade automatlådor både från AW (Aisin-Warner) och från ZF (Zahnradfabrik). Den tekniska lösningen på lådorna var dock olika.
ZF är en "riktig" fyrstegad automatlåda. Man kan se det på växelväljaren, som har lägena PRND321. Lådan från AW är däremot en trestegslåda, vilket framgår av att växelväljaren har lägena PRND21. Den fjärde växeln åstadkoms genom en extra överväxellåda, monterad mellan momentomvandlaren och själva växellådan. Fjärde växeln kopplas här istället ur genom att man trycker på en knapp på sidan av växelväljarknoppen. En lampa med en pil på lyser i instrumentet när överväxeln är urkopplad.
Är det möjligen så att detta gäller en AW-låda, när det är "automat/tillsats", men en från ZF när det är "automat"?
Anders, XC90 D5 AWD 2019.