Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
AndreasThn skrev:
Rådlös skrev:Det kanske inte blir den billigaste lösningen, men beställ bilen med elvärmare. Använd det i ett par år och se hur det "håller måttet". Efter ett par år installerar du en bränsledriven värmare om du känner att du vill ha det. Det är säkert här som kostnaden kommer in. Det skall ju göras el och vatteninstallationer och delar måste monteras av och på etc. etc. Det tar tid och är förmodligen ganska omständligt. Det blir förmodligen billigare att göra det när bilen sätts ihop på fabriken? Men om Volvo inte vill göra det, så hur skall det då lösas?

Ett annat sätt kan i vissa fall vara att trycka på sin arbetsplats och be dom installera eluttag på parkeringsplatserna. Här kan man "åka snålskjuts på det allmänna miljömedvetandet". Om du jobbar på ett större företag så finns det ofta någon miljöansvarig eller liknande. Gå på den personen och trigga vederbörande med hur nyttigt det är att starta en uppvärmd bil jämfört med en iskall. Argument och ibland även siffror för detta hittar du på nätet bl.a hos tillverkarna av motorvärmare. Om man dessutom får med sig ett antal av jobbarkompisarna till en "intressegrupp" brukar det bli lite bättre effekt i frågan. Även cheferna kan ju ha glädje av motorvärmare om dom inte redan har en sådan?
Om dom har ekonomiska motargument mot elförbrukning, så finns det vissa möjligheter att styra eluttagen. T.ex gruppvis, "Uttag på P-plats eller rad A är bara i drift mellan kl 14:00 och 16:00, plats B är i drift mellan 15:00 och 17:00" Etc. etc. Man ställer sig då där tiderna passar in med arbetstiden. Det finns många möjligheter till sådant här.
Fast bränslevärmare är standard på classic ;)
Har inte beställt elvärmare till min men kommer nog komplettera med det om det är möjligt gärna med batteriladdningsfunktion.

/Andreas
Det ÄR möjligt och dessutom ett riktigt gott val.
av Robpet274
Är du oldtimersmc säker på att det gå eftermonterar elvärmare på nya T4 vea MY16? Okej förstår om du gör det själv, men om jag säger till min lokala verkstad att monterar en ex calix kommer de då skaka på huvudet som hos volvo. Där volvo säger väljer man elvärmare plockar de bort bränslevärmaren vid köp...
Användarvisningsbild
av keroan
Varför vägrar Volvo att montera elektrisk motorvärmare om man har bränslevärmare? Är det nåt säkerhetsskäl? Normalt använder man ju bara en av dessa åt gången, men om man råkar starta båda samtidigt kan typ bilen brinna upp då? :shock:
av Rådlös
Knappast brinna upp, men man kan kanske ställa till oreda i styrdatorn om det t.ex kommer signaler från två olika håll som är programmerade att inte jobba samtidigt, gissar jag. (?)
En elvärmare värmer inte så mycket som man kan tro. Jag testade min förra vintern, V70 2.0 F -08. Jag lät värmaren (fabriksmonterad) sitta i mer än ett dygn. Jag mätte sedan motorblockets temperatur med en IR-termometer. 30°C. Mer än så blev det inte.
Jag är övertygad om att en bränslevärmare har en termostat. Om motorn (kylarvattnet) redan är varm så tänker jag mig att värmaren inte startar just då. Nu vet inte jag, men tänker mig att det ger olika signaler till styrdatorn som den då blir "förvirrad" av. Dom flesta elförbrukarna går ju via styrdatorn i moderna bilar. Det är ju därför man måste programmera om när man t.ex har installerat dragkula eller extraljus. Jag skulle kunna tänka mig att det är något sådant som spökar om man kör båda värmarna samtidigt. Nu går inte elvärmaren på batteri, men den kanske har innebörd ändå på något vis? För detta tycks ju bara gälla nyare bilar. Jag hade en 245 -92 som hade både el- och bränslevärmare. Bränslevärmaren var fabriksinstallerad och elvärmaren var installerad av en auktoriserad Volvoverkstad. Där var inte tal om att "Det går inte!" eller något liknande.

Detta är min gissning. Ni andra får gärna komma med era hypoteser, så får vi se om det blir något vettigt av det.
av Rådlös
Niclas: Funkar är en sak. Men om Volvo har betänkligheter eller invändningar emot det är något annat. Förmodligen har dom grundat sitt ställningstagande på något?
av Niclas
Rådlös skrev:Niclas: Funkar är en sak. Men om Volvo har betänkligheter eller invändningar emot det är något annat. Förmodligen har dom grundat sitt ställningstagande på något?
Kan väl förtydliga med att det var min volvohandlare som installerade värmaren innan leverans.
av mattish
Rådlös skrev:Knappast brinna upp, men man kan kanske ställa till oreda i styrdatorn om det t.ex kommer signaler från två olika håll som är programmerade att inte jobba samtidigt, gissar jag. (?)
En elvärmare värmer inte så mycket som man kan tro. Jag testade min förra vintern, V70 2.0 F -08. Jag lät värmaren (fabriksmonterad) sitta i mer än ett dygn. Jag mätte sedan motorblockets temperatur med en IR-termometer. 30°C. Mer än så blev det inte.
30 grader på motorn är betydligt bättre än -15... Men visst man skulle vilja att motorn blev ytterligare lite varmare.

Här är en slangvärmare som är lite effektivare upp til 60 grader med inbyggd cirkulationspump, men som kräver lite speciallösningar:
http://www.eloc.se/fil/2013/ELOC.SE-vat ... t_2013.pdf
av oldtimersmc
keroan skrev:Varför vägrar Volvo att montera elektrisk motorvärmare om man har bränslevärmare? Är det nåt säkerhetsskäl? Normalt använder man ju bara en av dessa åt gången, men om man råkar starta båda samtidigt kan typ bilen brinna upp då? :shock:
Enda sättet och få reda på det är att fråga Volvo, jag begriper det inte.
Men det kan ju finnar olika förklaringar ex att just den värmaren sitter så placerad att en normal installation blir besvärligares knase hypotetiskt resonerat. Men jag tror helt enkelt att man har svårt att tänka utanför boxen.
av oldtimersmc
Rådlös skrev:Knappast brinna upp, men man kan kanske ställa till oreda i styrdatorn om det t.ex kommer signaler från två olika håll som är programmerade att inte jobba samtidigt, gissar jag. (?)
Jag är övertygad om att en bränslevärmare har en termostat. Om motorn (kylarvattnet) redan är varm så tänker jag mig att värmaren inte startar just då. Nu vet inte jag, men tänker mig att det ger olika signaler till styrdatorn som den då blir "förvirrad" av. Dom flesta elförbrukarna går ju via styrdatorn i moderna bilar. Det är ju därför man måste programmera om när man t.ex har installerat dragkula eller extraljus. Jag skulle kunna tänka mig att det är något sådant som spökar om man kör båda värmarna samtidigt. Nu går inte elvärmaren på batteri, men den kanske har innebörd ändå på något vis? För detta tycks ju bara gälla nyare bilar. Jag hade en 245 -92 som hade både el- och bränslevärmare. Bränslevärmaren var fabriksinstallerad och elvärmaren var installerad av en auktoriserad Volvoverkstad. Där var inte tal om att "Det går inte!" eller något liknande.

Detta är min gissning. Ni andra får gärna komma med era hypoteser, så får vi se om det blir något vettigt av det.

Det är inte så komplicerat el-värmaren och bränslevärmaren lever helt olika liv och vet inte om varandras existens ( inte ens om man vrålar under huven) så om du jackar i elvärmaren och motorn blir ex 30c varm då fattar bränslevärmaren att den inte behöver starta, vilket är hela grejen (halva) med att ha elvärmaren. Står du vid ett eluttag så kör på el i annat fall så kör på bränslevärmaren. Andra halvan av grejen med elvärmare är att man kan addera en batteriladdare till systemet och det kommer garanterat din bränslevärmare att tycka om (även om den inte har en susning om varför) kort och gott det som är bra för bränslevärmaren är bra för dig.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Nu till nästa problem. Tog av rem igen och no[…]

Missljud -22 V60 T6

Kommer absolut slå på stora trumman […]

Hej! Jag köpte en Volvo s60 2,4 från 20[…]

Tack, det ska jag prova!