Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanO2
Momentum skrev:
Rillee skrev:Hur går en adaption till?
Man lär växellådans dator att växla "snyggt"
Att applicera rätt hydraultryck vid rätt tillfälle
Så man sätter lådan i "lära läge", och genomför olika moment ett antal gånger vid givna förhållanden, ex varm låda, kall låda
Detta sker hela tiden då lådan slits med tiden, men ibland så blir detta i osync och det blir "hårda" växlingar
Eller pga brister i "kommaihåg" delen av mjukvaran
Dum fråga men, behöver motorn alltså vara igång inne i verkstaden eller kör dom med bilen ute? Borde ju gå åt en hel del bränsle på tre-fyra timmar eller vad nu en adaptionskörning kan tänkas ta i tid.
Användarvisningsbild
av Momentum
JohanO2 skrev: Dum fråga men, behöver motorn alltså vara igång inne i verkstaden eller kör dom med bilen ute? Borde ju gå åt en hel del bränsle på tre-fyra timmar eller vad nu en adaptionskörning kan tänkas ta i tid.
Har inte varit med själv, men min uppfattning är att man kör, men det tar nog inte några tre-fyra timmar, kanske en 15-30 minuter
Har bilen något sätt att känna av när det är två olika personer som kör bilen? Kommer adapteringen som sker fortlöpande att bli kass då det är olika körstilar (ex. lugn körning person 1 mot aktiv körning person 2)?
Användarvisningsbild
av Momentum
V60Crosscountry skrev:Har bilen något sätt att känna av när det är två olika personer som kör bilen? Kommer adapteringen som sker fortlöpande att bli kass då det är olika körstilar (ex. lugn körning person 1 mot aktiv körning person 2)?
Det där är något annat, inte hur lådan ska lyckats göra en korrekt växling

Adaption till körstil är väl mera hur lådan förväntar sig att du kör, ex mycket gas, hård kurvtagning osv, får den att bli lite mera "sportig", hänga kvar på växlarna, inte växla upp, osv, den förändringen tar nog inte så långt stund innan den fattar - prova :)
av XE2000
Hej, jag är ny på forumet och har gått med för att jag följt tråden med "problem med nya 8-växlade lådan". Min bil, XC60 -15 D4 4-cyl med 8 vxl automat, har sen ny varit underbar att köra men den ryckiga lådan totalförstör min dyra 50-års present. Redan efter 30 mil pratade jag med säljaren om att den växlar ryckigt och odistinkt, vi sa att vi kör ett tag och se om det försvinner. Vid 300 mil var jag in på verkstaden och de kände inte till att det var några problem men då jag precis skulle på semester så skulle vi avvakta med att ta in den. Efter semestern och nu 1100 mil på mätaren så slog den i en växel så hårt att jag slog huvudet i ratten! Verkstaden nästa! Efter besöket skulle jag köra ett tag så lådan lär sig... Nu har den gått 1300 mil och problemet kvarstår. Var in på Bilia idag och de känner fortfarande inte till att det är ett allmänt problem med lådan, är detta sant? Jag har följt tråden för att problem finns. Bilen ska nu in igen, vet någon vad som behöver göras?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Enligt min bedömning av svaren här så verkar det som majoriteten kör lådan ihop med D4 jag själv märker inget sånt på t5an verkar som d4 inte lirar bra med lådan??
Användarvisningsbild
av Momentum
XE2000 skrev:Hej, jag är ny på forumet och har gått med för att jag följt tråden med "problem med nya 8-växlade lådan". Min bil, XC60 -15 D4 4-cyl med 8 vxl automat, har sen ny varit underbar att köra men den ryckiga lådan totalförstör min dyra 50-års present. Redan efter 30 mil pratade jag med säljaren om att den växlar ryckigt och odistinkt, vi sa att vi kör ett tag och se om det försvinner. Vid 300 mil var jag in på verkstaden och de kände inte till att det var några problem men då jag precis skulle på semester så skulle vi avvakta med att ta in den. Efter semestern och nu 1100 mil på mätaren så slog den i en växel så hårt att jag slog huvudet i ratten! Verkstaden nästa! Efter besöket skulle jag köra ett tag så lådan lär sig... Nu har den gått 1300 mil och problemet kvarstår. Var in på Bilia idag och de känner fortfarande inte till att det är ett allmänt problem med lådan, är detta sant? Jag har följt tråden för att problem finns. Bilen ska nu in igen, vet någon vad som behöver göras?
Jag tycker du ska bli arg, tala om för dem att man har tre försök och sedan reklamerar du hela bilen
Användarvisningsbild
av Momentum
LazerHawke skrev:Enligt min bedömning av svaren här så verkar det som majoriteten kör lådan ihop med D4 jag själv märker inget sånt på t5an verkar som d4 inte lirar bra med lådan??
Till den slutsatsen måste man nog även fundera på hur många T5:or kontra D4:or som är sålda
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Momentum skrev:
LazerHawke skrev:Enligt min bedömning av svaren här så verkar det som majoriteten kör lådan ihop med D4 jag själv märker inget sånt på t5an verkar som d4 inte lirar bra med lådan??
Till den slutsatsen måste man nog även fundera på hur många T5:or kontra D4:or som är sålda
sant men inget hört om t5 ihop med lådan iaf
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Samma problem här.. Det blev bättre (l&[…]

Kolla så "släpskon" når[…]

Volvo 760 instrumentbelysning

Volvo 760 instrumentbelysning Har en 760 fr&arin[…]