Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anna1984
Jag funderar på att köpa en Volvo XC70. En viktig faktor för mig är att bränsleförbrukningen ska vara relativt låg. Jag har främst tittat på D4 motorerna.
Jag tycker att det är svårt att hitta information på nätet på bränsleförbrukningen. Det enda man hittar på Volvos hemsida är förbrukningen på årets bilar.

Hur ser bränsleförbrukningen ut på dessa bilar från årsmodell 2010 och nyare? Är det något år som dom förbättrade motorerna så bränsleförbrukningen gick ner?

Vill gärna ha information om vad de angivna bränsleförbrukningsvärdena är på blandad körning på 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 och 2015 årsmodellerna. Och om någon av er äger någon av dessa är jag ännu mer intresserad av att veta vad det egentliga förbrukningen är. Någon har sagt att man ska lägga på ca 2dl/mil på förbrukningen. Så anger dom 0,5 så är den egentligen 0,7. Vet dock inte om det stämmer.
Hur ser förbrukningen ut?
Om du menar allvar med att bränsleförbrukningen måste vara låg, då tittar du på fel bil. Att köpa en bil med högt luft- och rullmotstånd och förhållandevis låg utväxling är så stick i stäv mot vad du säger är viktigt som det gärna kan bli.

Jag resonerade istället så att jag ville ha en bra dragbil. Den skulle vara stark på vägen och kunna få med sig en kärra på två ton över en blöt åker utan att stanna tvärt eller fastna på minsta lilla knuta. För övrigt skulle den vara en någorlunda normal personbil, inte upplevas som ett stridsfordon, och som sista önskemål (inte första) inte lapa i sig mer ohemula mängder drivmedel än vad de önskemålen nödvändiggjorde.

Så det blev en XC70 D5 (230) med fyrhjulsdrift, automatlåda, nivåreglering och backkamera. XC70 innebär också rejälare ytterspeglar. Bra när släpfordon ska backas in där det är trångt.
Jämt över tar min 0,7-0,8 l/mil. Det går att köra den på 0,6 l/mil på landsväg, och ännu mindre om jag verkligen anstränger mig. Med fullbred husvagn, typ 1,5-2 ton, ligger den på 1,1-1,3 l/mil, beroende på väder och vind.
Xc70 D3. Årsmodell 2012. (I princip Likadan motor som D4 fr.o.m. 2013 men 163 hp). Manuell.
Blandad vardagskörning 0,67

Laglig landsvägskörning sommar utan takbox och släp 0,56.
/LOB
Bra val anna1984!

Vi valde en xc70 d4 (163 hk) 2014 med manuell låda och har haft den snart i 3 månader. Inte ångrat det en dag! Vad vi behövde var en stor familjebil som kunde lasta bra. Därtill ville vi sitta högt och ha en bil som ser snygg ut såklart. Det självklara valet va xc70! Xc70 drar lite mer än V70 men det är en helt annan bil som är högre och grövre så det är inte så konstigt. Efter 3 månader med vår bil så ligger vår förbrukning på 0,69. Ganska statiskt där och då kör vi mest stadstrafik. Kör jag motorväg och håller laglig fart 110 km/h så kommer den siffran sjunka ordentligt. Och på landsväg ligger vi alltid under 0,5. 0,4 är ingen omöjlighet utan större svårigheter.

Vad du/ni bör ha i åtanke är att Volvos modellprogram för dieselarna ändrats under åren och betytt olika saker. D4 hade innan nya D4 kom (2014) 163 hk och nya har 181. Med den nya kommer du få lägre förbrukning och En tystare gång. Men om ni väljer att köpa en bil som har AWD (fyrhjulsdrift) så kommer ni alltid få samma motor oavsett vad det står för motorbeteckning. Den motorn och drivlinan drar mer men om ni behöver kraft/AWD så är det motorn att sikta in sig på.

Slutligen. Vi ville ha den bränslesnålaste xc70 som vi hade råd med och därför blev det en bil med den bränslesnålaste drivlinan. Du kommer få en massa kommentarer om hur xc70 självklart ska köpas med den och den utrustningen för att det är en bil som kan köras i terräng men utgå alltid efter er situation och vad ni behöver. Undrar ni mer går det bra att skicka ett PM!
Jag glömde att skriva att min förbrukning, i området 0,7-0,8 l/mil, inkluderar all vardagskörning. Oftast hänger det släp efter åtminstone en gång i veckan, ibland oftare.
När det gäller D5 så anses versionen med 230 hk (Polestar) gå aningen billigare i hastighetsområdet 70-100 km/h. I högre fart är det måhända tvärtom; jag vet inte riktigt.
Användarvisningsbild
av EjS
Efter 19000 mil i en 2011 D5 liggar jag på runt 0,8-0,9. Mest motorväg och annars korta sträckor med kall motor.

Har även varit på semester i Sverige där förbrukningen var 0,6 och på trackday där förbrukningen var 2,5.
trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]