Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av julinfredrik
jag undrar om det finns nån som kan hjälpa mig med ett ev problem.
jag tycker att det går åt lite väl mycket diesel när jag kör med bilen. när jag kollar snittförbrukningen så ligger den på ca 0,65, är inte det lite väl mycket ändå?
när jag kollade hur långt jag kunde komma innan jag åkte till jobbet idag, så stod det 500km. när jag hade kommit till jobbet så stod det 460km, och jag har bara 1 mil till jobbet.
jag tycker att det försvinner lite väl mycket, det är nästan så att jag kan se bränslemätaren röra sig när jag åker till och från jobbet.

när jag tankar fullt så står det t.ex att jag ska komma 1000+ km innan tanken är slut, men jag har kanske kommit ca 800 km innan det är såpass lite diesel kvar att jag måste tanka.

är det nått fel på bilen när det är såhär?

jag har haft bilen i ca 1.5 månad, och det är min första diesel nånsin. så därför ber jag om ursäkt om det skulle vara en dum fråga eller så.

//Fredrik
av Gabriel
Om snittförbrukningen är 0,65 mätt vid pumpen så tycker jag tvärtom att den drar väldigt lite.
Rekordet med min V70 D5 -09 är 0.65, men det var vid laglig långkörning med tom bil, 0,75-0,8 är mer normal förbrukning för min del.

Att färddatorn lever sitt eget liv är vanligt och den kan man inte förlita sig allt för mycket på.
Tycker också det är en rimlig förbrukning. Min är ju förvisso en högre XC70, med automat och fyrhjulsdrift, men också lite nyare. Jag ligger på knappt en deciliter till.

Färddatorns prognos för räckvidden baseras på nivån i tanken och hur du har kört de senaste tre milen. Jag bor så att jag har 30 km lugn landsväg från jobbet till hemmet. Tankar jag vid jobbet och lullar hem sen, då baseras räckvidden på full tank och tre mils körning med varm bil och förhållandevis låg förbrukning. När jag sedan kör nästa dag förskjuts prognosen till att glömma en del av de där tre behagliga milen och ersätta dem med en kallstart på morgonen. Då sjunker räckviddsprognosen dramatiskt.
Användarvisningsbild
av P210
Nä, som sagt låter inte som någon orimlig förbrukning, hur mycket lägre kan en Volvo man komma på skalan? en 1.6d/D2:a drar förmodligen runt 0.5 i verkliga livet.
Min snarlika motor - D5, med något mindre bil att släpa på - V50, har snittat på 0.62 de 5000mil jag har ägt den.
av mattish
P210 skrev:Nä, som sagt låter inte som någon orimlig förbrukning, hur mycket lägre kan en Volvo man komma på skalan? en 1.6d/D2:a drar förmodligen runt 0.5 i verkliga livet.
Min snarlika motor - D5, med något mindre bil att släpa på - V50, har snittat på 0.62 de 5000mil jag har ägt den.
Se nedan för förbrukningssiffra på en D2 ;)

0,65 uppmätt på D5-motorn är bra anser jag.
Senast jag körde en av ungarnas bilar, en manuellt växlad V70 D2 från 2011, stod färddatorns medelförbrukning i den på 0,46 l/mil. Så visst kan man komma lågt. Men ur min egen synvinkel är en sån bil helt oanvändbar, för den har för låg max släpvagnsvikt.
av mattish
apersson850 skrev:Senast jag körde en av ungarnas bilar, en manuellt växlad V70 D2 från 2011, stod färddatorns medelförbrukning i den på 0,46 l/mil. Så visst kan man komma lågt. Men ur min egen synvinkel är en sån bil helt oanvändbar, för den har för låg max släpvagnsvikt.
Den är ju även för låg och inte AWD....;)
av Leafs
För att jämföra lite....

Min 1.6 DRIVE / D2 har hittills i min ägo dragit 0,52 l/mil blandad körning. Renodlad stadskörning med rödljus och annan skit har hittills landat på 0,63 l/mil.

Landsvägskörning i den fart som står på skyltarna, allt mellan 90-110 innebär oftast cirka 0,43-0,44 l/mil. Min lägsta förbrukning på en tank var 0,40 l/mil. Allt uppmätt vid pump. Det intressanta är att färddatorn visar nästan exakt rätt.

En 5 cyl 2,4D drar MYCKET mer soppa än en D2. Fullt logiskt. Den är bara du själv som kan avgöra om det mindre vridmomentet kan motiveras med fri skatt något eller några år till, cirka 2,50 kr per mil i lägre drivmedelskostnader, och ett mycket lägre inköpspris.

För mig var det ett lätt val med den svagare motorn eftersom jag i princip aldrig drar något släp. Hade jag varit husvagnsägare hade naturligtvis valet blivit ett annat.
av AndS
Vår har minskat förbrukningen med ca 0,5 dl/mil efter att virvelspjället lagades/renoverades, nu är det ingen svårighet att komma under 0,6 vid blandad körning (ingen hastigheter över 110 km/h tillåts då)
Så det finns säkert äldre bilar med trasiga spjäll och som har sämre körbarhet, t.ex. orkar nu en växel högre på låga varv.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]