Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baua
Hej alla!
Jag är ny på forumet och behöver Er hjälp.
Mina föräldrar har en XC70 från 05.
ska nu försöka förklara deras problem.
När bilen har stått ett par dagar går den inte att starta pga att batteriet varit slut.
De ha lagt märke till att kupefläkten gått men ansett att den ska göra det.
De har köpt nytt batteri, men problemet kvartstår. Till allt detta ha de också nu märkt att kupefläkten kan
Gå i timmar efter att de stängt av motorn. Man har låtit Volvo i Södertälje fått felsöka bilen under 3 dagar, men de har inte hittat något fel.
Vad kan det vara som felar med bilen/ kupefläkten som gör att batteriet tar slut.
Många tacksam för tankar och ideer.

Mvh
Magnus
av Rådlös
Jag säger så här: Ett av felen är att man godtar vad Volvoverkstaden har sagt! Om ett nyladdat batteri blir urladdat så som du beskriver, så är det ju något allvarligt fel. Det finns många fel på en bil som inte blir registrerade i styrdatorn. Då får man göra som förr i tiden, före styrdatorernas tid, felsöka! Och man kan mycket väl vända sig till en annan verkstad om inte Volvo i Södertälje klarar av en sådan här sak.

Detta låter kanske vulgärt att säga så här, men jag hittar inga bättre beskrivningar.
av Baua
Självklart kan det vara en ide,mtycker dock att en volvo tekniker borde kunna felsöka deras egna produkter. Det är deras bilelektriker som haft hand om bilen. Det vi nu har gjort är att videofilma bilen med klockslag under den tid kupefläkten stått och gått. Har googlat lite och rent spontant känns det som att fläktmotorn kan komma att bytas ut. Naturligtvis verkar detta problem inte ha dykt upp när Volvo har haft bilen på verkstaden. Felet verkar inte vara helt ovanligt heller, men inget som Volvo verkar vilja känna igen. Återigen om någon här har varit med om samma fel tas Era erfarenheter tacksamt emot.

Mvh
Magnus
av Henry
Jag har haft samma fel på min s60 och det var det sk motståndet som magnus308 skickar länk på. Ner under handskfacket där frampassageraren har fötterna hittar du kupefläkten, på den sitter motståndet fastskruvat. Bara att skruva...jag beställde en från Laga och skruvade på sen funkade fläkten som den ska.
av Baua
Hej alla!
Tack för svar.
Ja det var kupefläkten som gett upp, förmodligen motståndet.
Det tråkiga var att Volvo egentligen inte hittade felet utan det var vi som kund som fick be dom att byta fläkten utan någon försäkring från Volvos sida om att det var det egentliga felet.
Nåväl nu fungerar det som det ska i alla fall.

Mvh
Magnus
av sensonic
Tack för återkoppling, det är vid dessa tillfällen som forumet är guld. Har varit med om samma sak som ni fast för fyrhjulsdriften. ÅF "hade aldrig hört" att man kan byta tryckgivare utan lösningen var en ny Haldex, styvt 30.000 kr. Byte av givare för 2.500 kr under deras ljudliga protester "utan garanti" löste problemet. Vet inte om det säger något om kompetens eller om hur komplicerade bilarna trots allt börjar bli. Till viss del får man ha förståelse för att de inte kan hålla på med felsökning och att byta prylar på chans i dagar.
av andersuw
Baua skrev:Ja det var kupefläkten som gett upp, förmodligen motståndet. Det tråkiga var att Volvo egentligen inte hittade felet utan det var vi som kund som fick be dom att byta fläkten utan någon försäkring från Volvos sida om att det var det egentliga felet. Nåväl nu fungerar det som det ska i alla fall.
Trevligt att det löst sig! Dock tycker jag det är riktigt dåligt av verkstaden att inte identifiera felet. Att fläkten inte "lyder order" är ett rätt vanligt fel på de här bilarna och det är så gott som alltid effektsteget (det du kallar motståndet) som gett upp. Dessutom hade inte hela fläkten behövt bytas utan bara effektsteget, som är en separat reservdel.

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]