Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja och eftersom de tre åren har gått, kan jag läsa ur mina extra garantipapper från Renault (som lämnats ut och stämplats av Liljas Bil Växjö)
Där står följande:

Kunden har rätt till:
-kostnadsfria reparationer (delar och arbete) avseende alla material eller monteringsfel på fordonet på kundens begäran, liksom alla reparationer av skador orsakade av detta fel på övriga delar av fordonet. Det är Renault verkstadens ansvar att avgöra om den felaktiga delen ska repareras eller bytas ut och att hålla kunden informerad
Användarvisningsbild
av SvenB
Liljas bil är ju en ganska stor kjedja. Nog kan de återta din Renault, och ge dig ett bra erbjudande på någon annan bil. Det är nog svårt att "tvätta av" det du har varit med om med den bilen du har.
Användarvisningsbild
av Perra83
Gurra82 skrev:Med skiftgång på båda föräldrar finns inte tid och lust för skruvarhelger, därav bil med 5 års garanti. Den har dock allt fungerat tills nu :D
Så säger många på jobbet. Dom köper iofs KIA bara för att dom har 7år garanti. Vem har en bil i 7år ens?
Ja har aldrig hört något annat bra ??:-/
SvenB skrev:Liljas bil är ju en ganska stor kjedja. Nog kan de återta din Renault, och ge dig ett bra erbjudande på någon annan bil. Det är nog svårt att "tvätta av" det du har varit med om med den bilen du har.
Med en sån lösning skall säljföretaget ha en bil som jag vill ha, vilket de i nuläget inte har. Däremot håller jag med dig om ditt "tvätta av" resonemang. Om felet löser sig kommer man vara orolig för detta fel skall uppkomma igen och igen
Pratade idag med min lokala konsumentvägledare och hon bekräftade bara det som jag trodde, häva har jag inget lagligt stöd för, men hon tycker ändå att jag skall trycka på att Liljas/Renault har försökt laga felet sex gånger utan resultat och att de borde ta lite ansvar nu mot mig som Kund, men som sagt mina garantivillkor gäller och hon tyckte att villkoren var väldigt tunna och borde vara mer detaljerade i just lite svårare situationer när man inte löser problemen efter 1,2, 3 gånger.
Gurra82 skrev:[
Med en sån lösning skall säljföretaget ha en bil som jag vill ha, vilket de i nuläget inte har.
När jag tittade hade de ett par V50 11-12, men det kanske du inte vill ha? :?:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Perra83 skrev:Vem har en bil i 7år ens?

Uhm... väldigt, väldigt, VÄLDIGT många... Långt ifrån alla ser en bil som någon typ av förbrukningsvara....
Jag känner en hel del folk som haft sina bilar i 15-20år, många är i bättre skick än folks "förbrukningsvaror bilar".
Jag själv hade min 945a i 8år, V70in kommer jag ha kvar tills den antingen blir skrot, eller att jag börjar plocka delar ifrån den till något annat projekt(fast i det fallet är den ju egentligen fortfarande i min ägo).
SvenB skrev:
Gurra82 skrev:[
Med en sån lösning skall säljföretaget ha en bil som jag vill ha, vilket de i nuläget inte har.
När jag tittade hade de ett par V50 11-12, men det kanske du inte vill ha? :?:
Tyvärr är väl svaret nej på den frågeställningen, däremot har jag tittat på lite på en ny V40 D2 R-design röd, idag Om man får helt ok inbytespris så skulle jag tyvärr kunna bli så korkad att jag gör det oxå :roll:
Användarvisningsbild
av Gurra82
Perra83 skrev:Vem har en bil i 7år ens?
Det kan man undra?

Min gamle far hade sin guld metallic 740 GL 87 års modell, hade gått 2700mil när han köpte den maj 88, när han köpte sin V40 2,0T fas 2 okt 2001 hade den gått 87500mil, så visst finns det folk som har sina bilar ett tag :wink:

Renaulten är den bil jag haft längst, den är dock faktiskt inte den tråkigaste, jo motor mässigt kanske, men min V70N från 2006 sport edition med 170hk var ingen rolig bil heller

Denna bil var/är tänkt att transportera, inget annat

Fortsättning följer iaf :D
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]