Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Att plocka bort fartbegränsare i bilar med adaptiv farthållare (ACC = Adaptive Cruise Control) är märkligt då man använder funktionerna vid olika trafiksituationer. Som jag skrev i mitt första inlägg, funkar både vanlig farthållare och adaptiv farthållare dåligt på kurviga vägar. Detta står även uttryckligen i instruktionsboken.

Men det kanske är p.g.a kombinatoriken av rattknappar i V70 som speed limiter har fått stryka på foten...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, men det är ju just för att den inte har hastighetsbegränsaren och adaptiva farthållaren samtidigt. I bruksanvisningen visas alla möjliga kombinationer av fartbegränsare och -hållare, med deras respektive rattknappspaneler, även för V70/XC70. Det är bara det att varianten som har konfigurationen med rullhjul även till vänster inte verkar ha marknadsförts i Sverige. Den kombinationen som alltså behövs för att kunna kontrollera både adaptiv farthållare och fartbegränsare.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag saknar vekligen 0an :oops:
av oldtimersmc
Och vad fan är en fartbegränsare (förutom bromsen) och toppfarts spärren som är akademisk.
av POM
Har haft ett tiotal olika Volvobilar sen 1968, de fyra senaste V70-modeller. Samtliga har haft speed limiter. Sitter långt ner vid golvet på höger sida på förarplatsen. Fungerar utmärkt även på kurviga vägar!!
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Poängen med fartbegränsaren torde vara att du skall hålla hastighetsgränsen och samtidigt lägga största fokuset på vägen istället för på förarinstrumentet...
av mattish
V70 har väl som sagt inte haft fartbegränsare.

Som tidigare skrivit är det väldigt bra att ha i stan där man behöver lägga fokus på allt runt omkring med mängder av farthinder, cyklister, gående, rondeller osv.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]