Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Nu, efter ett år, har jag tagit tillbaka kontrollen över helljusspaken. Jag är så förbenat trött på alla som blinkar för att man inte bländar av i tid. Många blinkar såklart utan att vara bländade också, t.ex. på andra sidan kullen, när de ser att man inte bländar av innan mötet. Den gången det har fungerat bra är på vanlig landsväg, utan kullar och framför allt utan mitträcket. Det verkar störa funktionen på nåt sätt. Jag har kört en annan bil med funktionen, den nya C-klassen, och det tycker jag fungerade mycket bättre, iofs i kombination med LED-ljus. Han har däremot fått åka bärgningsbil några gånger inom ett halvår pga krånglande elektronik :oops: , då föredrar jag en dålig helljusautomatik med gott humör. Jag inser att det finns tusentals varianter av möte som automatiken ska klara av men i mitt fall tycker jag inte den klarade av det. Annars är jag toppennöjd efter ett år och snart 5000 mil :D
Användarvisningsbild
av Rillee
Kan tyvärr bara hålla med dig. Är själv rädd var gång som jag möter en lastbil om min bil ska blända av i tid, gör bilen inte det så får man känna på hur bra och starka extra ljus de flesta lastbilar har :shock:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lastbilar och kullar är det sämsta, eftersom deras ljus ofta inte syns pga höjdskillnad hytt/halvljus. Inte så mycket att göra med. Kör med det själv, och det fungerar bra som _förarstöd_ men ibland krävs en mänsklig insats :)
Användarvisningsbild
av PaNi
Håller med om att funktionen inte är perfekt, men skulle nog säga att den tillför en hel del trots detta. Att kunna ligga bakom en bil i totalt mörker och ändå ha området bredvid vägen upplyst med helljus är obetalbart. Men visst, automatiken fixar inte komplexa situationer med gatljus, mitträcken, reflexer från busskurer mm.
av tjus
Tycker att automatiken funkar kanonbra, de gånger jag har kört med den. De som blinkar sitter själva med stearinljus i fronten. Det händer lika ofta att man blinkar när inte helljus automatiken är på som när den är det. Tror att det är så bra ljus på Volvon så, körde tidigare en Nissan Qashqai utan Xenon ljus, det var rena natten. För att inte tala om hur bra ljuset följer med i kurvorna.

Hälsningar Lars
Användarvisningsbild
av leiwi
tjus skrev:Tycker att automatiken funkar kanonbra, de gånger jag har kört med den. De som blinkar sitter själva med stearinljus i fronten. Det händer lika ofta att man blinkar när inte helljus automatiken är på som när den är det. Tror att det är så bra ljus på Volvon så, körde tidigare en Nissan Qashqai utan Xenon ljus, det var rena natten. För att inte tala om hur bra ljuset följer med i kurvorna.

Hälsningar Lars

Håller med till 100% , har inte märkt något med varken lastbilar eller kullar heller :D
Användarvisningsbild
av TommyP86
tjus skrev:Tycker att automatiken funkar kanonbra, de gånger jag har kört med den. De som blinkar sitter själva med stearinljus i fronten. Det händer lika ofta att man blinkar när inte helljus automatiken är på som när den är det. Tror att det är så bra ljus på Volvon så, körde tidigare en Nissan Qashqai utan Xenon ljus, det var rena natten. För att inte tala om hur bra ljuset följer med i kurvorna.

Hälsningar Lars
Håller med, vääääldigt skönt att ha. Beror förstås lite på körprofilen, jag märker att jag inte "passar in" helt och hållet. Värt varenda krona dock, inget man vill vara utan.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Mitt aut ljus fungerar bra. Kanske inte 100 i alla lägen men mycket trevligt att ha. De utvecklas väl också.
Användarvisningsbild
av MartinS
tjus skrev:Tycker att automatiken funkar kanonbra, de gånger jag har kört med den. De som blinkar sitter själva med stearinljus i fronten. Det händer lika ofta att man blinkar när inte helljus automatiken är på som när den är det.
Det är ju tyvärr VÄLDIGT vanligt att S/V60 och XC60 har för högt inställda ljus från fabriken, och bländar allt för ofta även på halvljus. Ungefär som Saab 9-3 gjorde innan de hunnit in på sin första besiktning efter 3 år, på sin tid. Jävligt störigt helt enkelt..
Användarvisningsbild
av Perra83
99 av 100 gånger ja kör i mörker använder ja spaken manuellt. Det är för många missar i det automatiska systemet.
Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

Någon som kört med 235/45-18 med et45 p[…]

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]