Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Hej! Göra en lång historia kort, andra bilen vill inte!
Renault Megane 1,5dci 90hk 2011, nybilsgaranti går ut feb 2016, gått 5200mil, jag har ägt bilen sen den var ny

CHECK INJECTION SYSTEM, lyser konstant. Farthållare och växlingsindikator fungerar ej, allt annat fungerar. Bilen har varit inne sex gånger nu
Bytt följande:
Första gången släktes bara felkoder
Andra gången likadant utan resultat och att man beställde hem nya givare till broms- och kopplingspedal
Tredje gången byttes detta utan resultat, bestämdes då att man skulle byta laddtrycksgivare.
Fjärde gången byttes detta utan resultat. Då visste de ej vad de skulle göra.
Femte gången lämnade jag in den (Fick gratis hyrbil, Clio Tourer 75hk bensin, trött!) Då hade dem den i en vecka och fick tillbaks den lika "trasig" de hade endast kontrollerat datainformation (sa dem)
De ringde efter 1,5 vecka och nu bestämdes att de skulle nu byta Styrenhet.
Sjätte gången imorse, nu byttes Styrenhet utan resultat. "Check INJECTION system" lyser fint i bilen

Vad göra? Pratade med bilsäljaren idag om: Lös problemet eller köp tillbaka bilen för marknadspris. Vad har man för rätt? Den har ju faktiskt nybilsgaranti och endast gått 5200 mil

Hatkärlek till denna lilla trötta diesel med xenon och öppningsbart panoramasoltak
Senast redigerad av 1 Gurra82, redigerad totalt 0 gånger.
Säljaren har två försök på sig att avhjälpa samma fel, därefter kan du häva köpet.

Men varför köpte du en Renault? Å dessutom en Megane??
Användarvisningsbild
av Gurra82
V60D5AWDPolestar skrev:Säljaren har två försök på sig att avhjälpa samma fel, därefter kan du häva köpet.

Men varför köpte du en Renault? Å dessutom en Megane??

Varför blev det en Renault ?:-/ jadu? Min livssituation då sa 5 års garanti, bra pendlarbil som sambon skulle ha (blev jag) den har gjort det den skall, sådana fel som den fått nu får jag krupp på.
av PTV
Påminner mig om en diskussion med en kvinna nyligen som hade problem att ta sig till sitt arbete där en Peugeot av 2011 års modell varit på verkstaden ett flertal gånger nyligen och hela tiden så blir det nya fel.Samma kvinna hade även en Renault Clio från 2012 och även den var okörbar pga diverse fel samt stod på verkstad.Så pass nya och så fruktansvärt dåliga.En granne hade en nyare Citroen C5 och stod alltid under huven och såg förvånad ut när bilen ofta vägrade att starta med en hel del utbytt.Sista gången jag såg denna C5 var när en bärgare en dag hämtade den och ägaren sa att det var skönt att äntligen bli av med vraket.Nä, fy fan för Franska bilar.Och ändå så köper folk detta skit varenda eviga dag någonstans i Sverige och övriga världen.Herrejestrikaness.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Med skiftgång på båda föräldrar finns inte tid och lust för skruvarhelger, därav bil med 5 års garanti. Den har dock allt fungerat tills nu :D

Mitt stora frågetecken är nu, vad den kommer betinga i pris vid en hävning?
Användarvisningsbild
av Gurra82
V60D5AWDPolestar skrev:Säljaren har två försök på sig att avhjälpa samma fel, därefter kan du häva köpet
En hävning innebär väl rent teoretiskt att säljföretaget har rätt att ge mig en likvärdig bil "lika trasig" eller kan jag åberopa pengar för en motsvarande bil? Finns ens den möjligheten?
Användarvisningsbild
av Gurra82
Gurra82 skrev:Hej! Göra en lång historia kort, andra bilen vill inte!
Renault Megane 1,5dci 90hk 2011, nybilsgaranti går ut feb 2016, gått 5200mil, jag har ägt bilen sen den var ny

CHECK INJECTION SYSTEM, lyser konstant. Farthållare och växlingsindikator fungerar ej, allt annat fungerar. Bilen har varit inne sex gånger nu
Bytt följande:
Första gången släktes bara felkoder
Andra gången likadant utan resultat och att man beställde hem nya givare till broms- och kopplingspedal
Tredje gången byttes detta utan resultat, bestämdes då att man skulle byta laddtrycksgivare.
Fjärde gången byttes detta utan resultat. Då visste de ej vad de skulle göra.
Femte gången lämnade jag in den (Fick gratis hyrbil, Clio Tourer 75hk bensin, trött!) Då hade dem den i en vecka och fick tillbaks den lika "trasig" de hade endast kontrollerat datainformation (sa dem)
De ringde efter 1,5 vecka och nu bestämdes att de skulle nu byta Styrenhet.
Sjätte gången imorse, nu byttes Styrenhet utan resultat. "Check INJECTION system" lyser fint i bilen

Vad göra? Pratade med bilsäljaren idag om: Lös problemet eller köp tillbaka bilen för marknadspris. Vad har man för rätt? Den har ju faktiskt nybilsgaranti och endast gått 5200 mil

Hatkärlek till denna lilla trötta diesel med xenon och öppningsbart panoramasoltak
Gurra82 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Säljaren har två försök på sig att avhjälpa samma fel, därefter kan du häva köpet
En hävning innebär väl rent teoretiskt att säljföretaget har rätt att ge mig en likvärdig bil "lika trasig" eller kan jag åberopa pengar för en motsvarande bil? Finns ens den möjligheten?
Kolla på:

http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... n-2013.pdf
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]