Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är förstås några hundra kilo tyngre, och så är T4 klenare när varvet går över 4000 r/min, men annars är ju specifikationen inte jättelångt från den 854 Turbo jag hade en gång i tiden. Toppeffekten på den femcylindriga var då 225 hk, men max vridmoment detsamma. Fast det höll i sig till en bit över 5000 r/min istället.
För vardagskörande spelar det ingen roll, men ska man accelerera från 210 km/h och uppåt, då märks det.

Det vill alltså till att förlägga sina övningar en bit söderut, eller ge sig på olovligheter, om man ska märka någon större skillnad på de två modellerna. Men 854 Turbo var rätt snabb, speciellt "på sin tid", så att säga.
Robpet274 skrev:Om man ligger på så där 80-90 och ska köra om är det bra kräm i den då?
Jadå, snabbare än d4 då växellådan växlar ner.

Manuell och segdragning vinner d4 men sånt pysslar man ju inte med om man har automat.

Jag ser dom som likvärdiga om man köper automatlåda.
T4 drar mer och måste tankas oftare men är såpass mycket billigare i inköp att den blir billigare totalt.
Man kan ju inte köpa bensin för hela mellanskillnaden eftersom D4:an är betydligt dyrare även som begagnad.

I bilar som V70/XC70 tycker jag diesel ger en lugnare och mer harmonisk körning. Bilen känns "starkare" till vardags även om den i absoluta tal är långsammare vid fullgas.

Bensin kan man ha i sportbilar.
T5 finns visst, den går under namnet T5 Bi-fuel
AndreasThn skrev:
Daniel73 skrev:Dagens T4 har inte funnits samtidigt med T5.
Olika drivlinor.
Dagens T5 är väll samma som T4 förutom växellådan? Är väll 2l vea både och eller ä ja ute å cyklar?
Ja det ska väl vara samma grund, men sen är det kanske olika turbo osv?
I v70 finns T5 bara som bifuel. I V60 finns den som ren bensinvariant också.
mattish skrev:
AndreasThn skrev:
Daniel73 skrev:Dagens T4 har inte funnits samtidigt med T5.
Olika drivlinor.
Dagens T5 är väll samma som T4 förutom växellådan? Är väll 2l vea både och eller ä ja ute å cyklar?
Ja det ska väl vara samma grund, men sen är det kanske olika turbo osv?
I v70 finns T5 bara som bifuel. I V60 finns den som ren bensinvariant också.
Ja precis, Bi-fuel delen här ju eftermonterad så egentligen ä det ju en T5 =)
Väntar på en sån själv =)
Jag skrev ju att det var många kompetenta forumiter i tråden och så börjar några svamla. :wink:

I snart två år har det funnits T5 med fyra cylinder (vea) och åttastegs-automat i lite olika modeller.
För övrigt har v70 T4 sexstegs-automat vilket framgår från nedanstående länk:
http://www.volvocars.com/se/bilar/model ... ifications

Är det någon som har kört T5 och T4 med automat ex. s60 och kan göra en jämförelse?

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]