Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DVBRSVT
Hej igen.

Projektet rullar vidare :P

Det skall bli byte från Automat till Manuell på min 240, ett lite större projekt men jag fixar det!

Kom över en inlägg: -->det går på några timmar att byta detta..bara att köpa vxllåda,kardan,koppling och dess delar.pedalställ för manuell..glöm ej bort elen,du får koppla om elen så du lurar bilen att friläge är i så bilen startar, denna kabel finns bakom askkoppen.

Min 240 har hastighetsgivaren i bakaxeln. Jag har en 240 som får vara donator så jag har alla prylar som behövs.

Är här allt ?:-/ kommer ni på nåt som jag inte kan ha tänkt på eller är de så lätt som texten antyder??

mvh :-O)
"Går på några timmar" Vill jag nog påstå är en stor överdrift..
En konvertering från automat till manuell är inget snabbjobb.

Annars har du ju helt rätt förutsättningar med en komplett donatorbil.
Detta är absolut bästa sätt, eftersom det annars är lätt att missa nån
liten detalj om alla delar ska köpas in löst i delar.

Förutom det du räknat upp så måste du demontera flexplattan på din
240 och ersätta den med svänghjulet för manuell låda från donatorbilen.
I det läget när motorn är avklädd i bakkant har du ett ypperligt läge att
byta bakre vevaxeltätning i förebyggande syfte.

Förutom det självklara att sen montera lamell, tryckplatta och uttrampningslager
i bra skick och rätt utförande, ska du se till att det lilla stödlagret i centrum på
svänghjulet är i bra skick. Jag hade i alla lägen sett till att det blev bytt till nytt.

Sen som nån nämnde är det ofta lite annan utväxling i bakaxeln på en automatbil.
Men detta är inget större problem mer än att hastighetsmätaren kan visa lite fel.
Volvosson skrev:Sen som nån nämnde är det ofta lite annan utväxling i bakaxeln på en automatbil.
Men detta är inget större problem mer än att hastighetsmätaren kan visa lite fel.
När givaren till mätaren sitter i bakaxeln så spelar det ingen roll. Då mäter den varvtalet på hjulen istället för kardanaxeln.

Mvh
Lennart
Tack alla!

Vad har jag för utväxling? troligtvis 3:31, alltså blir det helt fel med M46 eller kanske M47, vet inte vad donator 240 har...? :roll:

Jo, de blir att sätt ny koppling etc kanske också lite lättare svänghjul på samma gång... :D

mvh ?:-/
Beroende på åsmodell så tror jag att du har 3,54:1 utväxling på bakaxeln med automat. M46 är en växellåda med elektrisk överväxel och M 47 är en helt manuell 5 växlad låda. M 46 är en kraftigare låda men då måste du även montera in elen till solenoiden som styr 5:e växeln. M47 är inte lika kraftig som M46:an, men den är enklare att montera dit eftersom du inte behöver koppla in någon el förutom backljuskontakten.
av PTV
Ägde en 144 en gång i forntiden som man hade byggt om från automat till manuell.Den var rapp i gaspådraget pga att utväxlingen i bakaxeln inte stämde med den manuella lådan så i fyrans växel lät det som om man körde runt med trean i.Kommer ihåg att folk som brukade åka med tittade och sa fundersamt, är det verkligen fyrans växel du har i ... :D
Hejjsan igen, nu börjar vi..

Kan det vara rätt att min 240 med AW71 skulle vara --> 81km/h ca 2200r/min, enligt foto.
I såfall att allt är rätt så här, så har jag en 4,88 bakaxel...?
81km_h ca 2200r_min.jpg
81km_h ca 2200r_min.jpg (422.36 KiB) Visad 1777 gånger
Utväxling.jpg
Utväxling.jpg (101.93 KiB) Visad 1777 gånger
M47 ca 66km/h på 5:an och samma varvtal, alltså ca:2250r/min
M47.jpg
M47.jpg (100.74 KiB) Visad 1774 gånger
MEN växel 1 och 2 passar då inte in..var är de fel?
Växel 1 och ca:3000r/min 40km/h, enligt foto.
1an.jpg
1an.jpg (283.17 KiB) Visad 1768 gånger
Växel 2 och ca:3000r/min 60km/h, enligt foto.
2an.jpg
2an.jpg (258.33 KiB) Visad 1772 gånger
mvh :-O)
Du kan inte lita på vare sig hastighetsmätare eller varvräknare, nån av dina eller bägge visar fel. Så "enkelt" är det. Och det du matar in i programmet som räknar ut blir ju inte rätt, oavsett vad du har för storlek på däcken så visar hastighetsmätaren samma, den vet inte vad du har då den går på bakaxeln, och mätaren då är gjord för att visa "rätt" med originaldimension. Din utväxling bör vara 3,73:1 eller möjligen 3,54:1

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]