NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Miinan
Tja alla volvoägare.

Jag köpte en v50 t5 awd automat för ett tag sen, ja har felsökt de lilla ja har hunnit men tiden räcker inte till. Så nu tänkte ja se om nån kan komma med en bra ide eller kanske nått sidospår som ja glömt kolla.

När ja kör bilen så är de inga problem varken 0-55km/h eller 65-uppåt, men vid just 60km/h så uppkommer det en irriterande vibration som ja upplever kommer under ifrån.
När jag hade med mig en polare som satt bak så tyckte han det kom just under han .. typ kardanen eller nå liknande.

Jag upplever även att vibrationerna blir värre om ja gasar på just vid 60 och svänger vänster, men samma där så fort ja kommer upp till 65-70 så försvinner vibrationen.

Förra ägaren fick för sig att byta avgassystemet på bilen och satt på ett 3" downpip och 3" hela vägen till slutburken. Här har ja funderat lite om de är för styvt att bussningarna inte klarar av det.. men då är frågan varför vibrerar det inte mer vid högre hastighet ? kan motorn vara i obalans vid just den hastigheten ?

Inga vibrationer i ratten varken vid inbromsning eller vid 60 utan de är under bilen.

Det ja gjort är att ja bytt bakre drivknutar o skivor med klossar för 100 mil sen .. och då såg ja att höger fjäder gått av just på sista varvet ( tror inte de är felet men kan ha fel)
Jag har funderat om det kan vara nån värmeplåt som förra ägaren missat att skruva fast.

Däcken tror ja inte det är, varje år ja byter så gör ja det hos en polare som jobbar på däckfirma och han kollar alltid balansen.

Någon som har en susning ?? ja har läst massa trådar om vibrationer men symtomerna är inte desamma.
Användarvisningsbild
av Esarp
Vilken årsmodell är det? Vanligt med vibrationer på 04-07 pga drivaxlarna som var av lite sämre kvalitet. Ska finnas nya från 07- som ska hålla bättre :) ska själv byta min i veckan
av Miinan
Esarp skrev:Vilken årsmodell är det? Vanligt med vibrationer på 04-07 pga drivaxlarna som var av lite sämre kvalitet. Ska finnas nya från 07- som ska hålla bättre :) ska själv byta min i veckan
05a..
vad har du fått för pris på bytet ?

Jag har funderat på drivaxlarna, men de känns så skumt att det just uppkommer vid 60..
av Miinan
Väntar på mina skivor fram.. när dom kommer ska ja fara o lyfta bilen o kolla under, ja börjar tro att det är en skyddsplåt eller nått liknande som inte sitter som det ska, förra ägaren tog isär en hel del under och inte satt tebax det som det ska.
av Miinan
FatBastard skrev:När jag satte på mitt sportavgassystem så var ena pinnen som man sätter upphängningsgummit på för lång så när man svängde så nuddade den underredet och det vibrerade och dånade lite.Det var pinnen som satt framför bakaxeln
Det är ett simons avgassystemsom jag har. http://atechmotor.com/volvo/c30/t5/avga ... gassystem/

Ahh nice de ska ja titta på när ja får skivorna... tack för infon
av Miinan
Problem löst !!

Problemet var en värmeplåt som låg ovanför kardanaxeln... förra ägaren hade haft ner allt och inte skruvat fast allt "idiot"
Sen så finns två kardanaxelbustningar .. på den bakre så sitter det en platta som sitter i 4a skruvar och ena satt inte fast.. det var bara ta i den så skramla det i hela bilen.
B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]

Laddningslucka

Testa med att trycka på central lås/l&[…]

Det är inte bimetall utan en skivformad PTC-s[…]

TommyP86, fick du till Neutral genom att sätt[…]