Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,
vi är inne lite på att byta ut den gamle 97:an mot en V70N. Det jag kan lägga är 20 000:- just nu. Vår har gått snart 29 000 mil och de mekaniska fel som finns är utslitna bakfjädrar samt vibrerande bromsar.
Rent ekonomiskt, finns det någon vinning att lägga 20 000:- för att få en äldre V70N med samma miltal eller högre miltal, eller är gamla V70 lika slitstark och går sönder lika lite?
Och sedan när blev det fel i att byta sig till en bättre bil.Klart du ska byta om du hittar ett bättre exemplar.
Jag har haft både 850, första generationen V70, V70N och kör nu XC70 II.

Ekonomiskt torde det vara svårt att försvara att lägga 20.000 för att få en nyare bil. Det rör sig i alla fall om en så pass gammal bil att du troligen kommer att få repa den med.

Personligen skulle jag definitivt lägga 20.000 för att åka V70N istället får V70. Jag tycker att bilen är bekvämare och den är säkrare. Så -- om du byter för att du vill ha en annan bil -- gör det. Om du bara gör det för att spara pengar -- låt bli.
Tack för svaren! Kollade på en 05a som hade gått 33 000 mil och haft två ägare. Man tänkte ju då att den måste de ju ha skött bra. Men bilhandlaren var ärlig och sa att han trodde inte den var bra skött och att min verkade bättre. Så jag behåller den nog ett tag till och ska försöka få bytt de där fjädrarna till att börja med.
Nej det var inte frågan om att byta in vår, den skulle jag sålt billigt eller skrotat. Bilhandlaren sa att 05an hade läckande servostyrning och något som klonkade i framvagnen, samt att den kändes allmänt "sliten". Då nämnde jag felen på vår 97a och han i princip avrådde mig från att köpa hans bil.
Men vi kör nog vår så länge inga större reparationer tillkommer.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]