Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Zigge87
#1012834
Skulle besikta bilen idag. Gick rätt bra fram tills de var dags för avgaskontrollerna.
Fick ett ganska tråkigt besked där.
Här nere står det vad mina resultat var. Gränsvärden inom parantes.
CO: 0.1 (0.5)
HC: 844 (100)
CO 2500: 1.0 (0.3)
LAMBDA: 1.06 (0.96-1.04)
Vad måste jag göra för att få ner siffrorna?
Olja och filter bytte jag i våras, motorn va varm vid besiktning.
Kan det räcka med nya stift och en ny kat?
Eller är det mer som måste göras? Kan tillägga att jag inte hört några tecken på läckage i avgassystemet.
av Zigge87
#1012846
Så byta katten och stift? Då klarar man sig eller? Sjunker lambda värdet då också? Vill ju helst inte lägga ut hur mycket som helst. Bilen e ju inte direkt ny.
av Zigge87
#1012854
Kan det vara så enkelt att om det är katten som e slut, så kanske det är där som det läcker. Och att en ny katt åtgärdar allt?
av NilsO
#1012892
HC-värdet är väldigt högt, högre än vad man normalt får utan någon katalysator alls om motorn är frisk i övrigt. Så jag tror det är något annat fel.

Man kan få ungefär sådana värden om en cylinder misständer. Då blir CO-halten någorlunda låg (de cylindrar som tänder går ju som de ska, och vid misständningen bildas inget CO), HC-värdet jättehögt (en massa oförbränt bränsle släpps ju ut), lambdavärdet nästan korrekt (avvikelsen av lambdavärdet här är väldigt liten, 1.05 är ju tillåtet).

Lyser motorlampan (lambdalampan)? Rör sig motorn mycket, misständer den så att man hör det om du låter den gå på varv?

Sen kan det vara bra att veta att en verkstad enkelt kan mäta om katalysatorn är dålig. (Om verkstaden säger att de inte kan det, så gå till en annan...) Det får man såklart betala lite för, men det är billigare än att byta katalysatorn i onödan.
av Zigge87
#1013210
Mekonomen verkstaden måste ju kunna mäta sånt. Dom kan ju släcka 2:or så det borde ju inte vara några bekymmer. Sen blir det väl till att byta stift. Av nån anledning gjorde jag inte det i våras när jag bytte olja och filter.
Men har inte märkt av några bekymmer alls motor mässigt när jag har kört den. Det är sambon som använder den mest.
Men får väl börja med att kolla med verkstaden om katten e slut eller inte. Tycker det var extremt höga värden, med tanke på att det gick smärtfritt vid förra besiktningen i januari i år. Känns som att nåt måste ha gått sönder helt. Kan ju inte vara nåt litet som ändrar värdena så mycket på 10 månader.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]