- sön 18 okt 2015, 11:22
#1013029
Hej, tänkte jag skulle dela med mig av mitt lite udda köp. Vi har blivit delägare till ett vinterhus i Thailand och då tänke jag att det vore bättre att köpa en bil att ha på plats än att hyra varje gång man kommer dit. Jag funderade lite på vad som kunde vara roligt att ha och då slog det mig att en Volvo 940 måste ju vara perfekt, lagom udda och driftsäker.
Sagt och gjort googlade jag fram en sida som förmedlade annonser på bilar i Thailand. Tog en stund att prova sig fram på sidan när man inte förstår språket men det gick. Hittade några intressanta objekt men ett stack ut och jag förmedlade kontaktuppgifter till en kontakt i Thailand som åkte och tittade på bilen. Blev affär och fick bilen för strax under 18 000 kr men då fick jag monterat nya bromsklotsar runt om och service. Det ska sägas att priser på gamla bilar i Thailand generellt ligger betydligt högre än i Sverige. Antar att det beror på att de inte har någon bilprovning som dömer ut vrak samt att rost generellt inte är ett så stort problem. (Edit. Det finns en bilprovning har jag senare fått erfara) Jag noterade att det verkar som att Volvo sålde bilar med gamla B230E-motorn här fram till runt -91 eller -92. Men jag ville gärna slippa Borsch CI...
Här är en bild på pärlan, det är en Volvo 940 GL av 1993 års modell.
Två ägare innan oss och nästan nya Michelin-däck på orginal-alu, även reservdäck.
Högerstyrd såklart då det är vänstertrafik här. Lite tråkigt färgval kanske med silvermetallic och svart plysch, men de har klarat tidens tand bra. Visst lite bättringsmålning med sprayburk finns här och där...
Inte farliga mil heller. Kamrem bytt 2013 vid 16000 mil enligt dekal på kåpan.
Utifrån chassinummer och Volvos fickdatabok för 700/900 har jag läst ut följande:
Tillverkningsår: 1993
Tillverkningsort: Thailand (Samutprakarn)
Motor: B230FB
Växellåda: ZF22 (4-växlad med lock-up)
Den är ganska sparsamt utrustad med; Manuell AC, plyschklädsel, fönsterhissar x4, elspeglar, centrallås, solgardin bak, elantenn (funkar fint och åker upp varje gång man startar). Inga stolsvärmare fram dock (inget värmepaket heller ;)).
När jag fick den lös Lamda-lampan och den hade felkod 2-3-1, men den har inte kommit tillbaka efter att jag släckt den.
Jag tänkte väl uppdatera lite hur det går för den och hoppas att det roar någon att se lite hur en av Sveriges vanligaste bilar såg ut för en helt annan marknad.
Sagt och gjort googlade jag fram en sida som förmedlade annonser på bilar i Thailand. Tog en stund att prova sig fram på sidan när man inte förstår språket men det gick. Hittade några intressanta objekt men ett stack ut och jag förmedlade kontaktuppgifter till en kontakt i Thailand som åkte och tittade på bilen. Blev affär och fick bilen för strax under 18 000 kr men då fick jag monterat nya bromsklotsar runt om och service. Det ska sägas att priser på gamla bilar i Thailand generellt ligger betydligt högre än i Sverige. Antar att det beror på att de inte har någon bilprovning som dömer ut vrak samt att rost generellt inte är ett så stort problem. (Edit. Det finns en bilprovning har jag senare fått erfara) Jag noterade att det verkar som att Volvo sålde bilar med gamla B230E-motorn här fram till runt -91 eller -92. Men jag ville gärna slippa Borsch CI...
Här är en bild på pärlan, det är en Volvo 940 GL av 1993 års modell.
Två ägare innan oss och nästan nya Michelin-däck på orginal-alu, även reservdäck.
Högerstyrd såklart då det är vänstertrafik här. Lite tråkigt färgval kanske med silvermetallic och svart plysch, men de har klarat tidens tand bra. Visst lite bättringsmålning med sprayburk finns här och där...
Inte farliga mil heller. Kamrem bytt 2013 vid 16000 mil enligt dekal på kåpan.
Utifrån chassinummer och Volvos fickdatabok för 700/900 har jag läst ut följande:
Tillverkningsår: 1993
Tillverkningsort: Thailand (Samutprakarn)
Motor: B230FB
Växellåda: ZF22 (4-växlad med lock-up)
Den är ganska sparsamt utrustad med; Manuell AC, plyschklädsel, fönsterhissar x4, elspeglar, centrallås, solgardin bak, elantenn (funkar fint och åker upp varje gång man startar). Inga stolsvärmare fram dock (inget värmepaket heller ;)).
När jag fick den lös Lamda-lampan och den hade felkod 2-3-1, men den har inte kommit tillbaka efter att jag släckt den.
Jag tänkte väl uppdatera lite hur det går för den och hoppas att det roar någon att se lite hur en av Sveriges vanligaste bilar såg ut för en helt annan marknad.
Senast redigerad av 26 frasse4, redigerad totalt 0 gång.
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18

Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18