Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
SvenB skrev:
P210 skrev: Du menar väl långa! (åtminstone 15-20min)
Men hur fungerar det om man nästan, som jag, uteslutande använder värmaren som tillskottsvärme? Det tar ju inga 15-20 min innan motorn är varm och värmaren slår av.
Tillskottsvärmarfunktionen är enlig min åsikt ett säkert sätt att få bekymmer, den startar och stoppar lite nu och då och sotet bygger på, särskilt om man kör korta sträckor
Jag brukar kosta på att den på klockan får brinna nästan hela tiden ut innan vi använder bilen, detta då den används för mycket kortkörning så har jag autovärme avslagen
Den tar kanske en 4-6 dl diesel, a 12,20 - det blir ca 6 kr
Det blir många gånger för samma pengar som att få den lagad på verkstan då den beckat ihop
av JohanO2
Jag lärde mig läxan att använda dieselvärmaren emellanåt... Min hade sotat igen efter 7000 mil av sparsamt användande. Kostade ett par tusenlappar att byta ut vill jag lova! :???:
av svedan
Använda och använda... Den kalla årstiden går den på automatiskt vid start, så ingen skillnad att starta den själv för att ha varmt i bilen när man kommer..
Användarvisningsbild
av Severin
svedan skrev:Använda och använda... Den kalla årstiden går den på automatiskt vid start, så ingen skillnad att starta den själv för att ha varmt i bilen när man kommer..
Men det är det väl, säg att du tar bilen till affären 5-10min bort då slår den väl av när du slår av bilen, många såna körningar sotar igen den jämfört med direktstart som går en timme på min exempelvis
Användarvisningsbild
av SvenB
Tiden den går har väl med att göra hur kallt det är. Min går inte längre än till motorn uppnår arbetstemperatur oavsett om det är som tillskottsvärmare, eller direktstart.
av svedan
Jag har haft D5:a med tillsatsvärmare de sista 60 000 milen ( sedan -04). De flesta körningar var till jobbet, 7 minuter. Aldrig en sotad eller paj värmare! Om jag emellanåt kör 50 mil, påverkar inte så mycket.
Det där med sotning, hör kanske mer hemma på 70-talet då man hade en parkeringsvärmare till Amazonen??? :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Momentum
Värmarna uppför sig olika
Dels beroende vilken sort det är, eller vilken årsmodell det är
Webasto har två effektlägen, så den slipper starta och stoppa så ofta, Eberspächer har bara ett effektläge
En del årsmodeller verkar stänga av värmaren då man stänger av motorn, andra årsmodeller låter den gå tiden ut
En del stänger av sig så fort motortemp är uppnådd, andra fortsätter att gå
Så det är svårt att jämföra
Användarvisningsbild
av PaNi
SvenB skrev:Tiden den går har väl med att göra hur kallt det är. Min går inte längre än till motorn uppnår arbetstemperatur oavsett om det är som tillskottsvärmare, eller direktstart.
Det skulle jag vilja påstå att det visst blir. Om du inte startar värmaren innan du ger dig av blir det ju bara de få minutrar det tar för motorn att bli varm som värmaren går. Vid nollgradigt väder kanske den då går 10 minuter totalt istället för 30+5 minuter. (Uppskattade siffror)
Användarvisningsbild
av Perra83
Blev förvånad att det sitter en Webasto i V60 -13.

Den tycks inte gå en sekund i onödan. Den stänger av så fort ja stänger av motorn. Slår ifrån när vattnet är 75°C.
Alla Ebersprächer har rykt lite vid starten mm. Webaston går nog snålare.
av mikebike
Perra83 skrev:Blev förvånad att det sitter en Webasto i V60 -13.

Den tycks inte gå en sekund i onödan. Den stänger av så fort ja stänger av motorn. Slår ifrån när vattnet är 75°C.
Alla Ebersprächer har rykt lite vid starten mm. Webaston går nog snålare.
Det var webastovärmaren som gjorde att jag bytte bil (XC60 -09).
Från början rykte den mycket, efter service mycket mindre. Dock luktade den fortfarande illa.

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]

https://youtu.be/YjOhje92HaA?si=PDBBmvHAiiiiDIKI […]

Backspeglar ändrar inställning

Hade samma problem på min V60. Volvo rekomme[…]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]