- lör 17 okt 2015, 14:17
#1012752
Nu har jag plockat bort bränslefiltret och ersatt det med en 2 mm slang av samma typ som det är resten av sträckan mellan pumpen och värmaren men det blir ingen skillnad alls i hur värmaren uppför sig. Den tänder upp fint men efter bara några sekunder börjar den brinna sämre och när uppstartsfasen är slut så stannar pumpen och värmaren slocknar.
Jag provade också att plocka ur hela brännaren och satte i en brännare från en gammal värmare som jag har liggande. Detta för att utesluta att inte själva brännaren är problemet. Nu fick jag väl inte ut så mycket av det testet då den gamla begagnade brännaren brände ännu sämre och gick väldigt ojämnt. Men den såg ganska rostig och sotig ut inuti så det är nog inget att dra några växlar av.
Så tills vidare får man väl anta att något strular med bränslepump eller bränsleledning. Beträffande bränsleledning kan jag inte förstå vad som skulle vara fel. Som det går att läsa tidigare i tråden så består ledningen av ett T-kors på ordinarie ledning ovanför tankarmaturen, sedan 2 mm plastslang fram till bränslepumpen. Där det har varit nödvändigt att skarva med gummislang har jag "fyllt" gummislangen med 2 mm plastslang så att inte innerdiametern skall vara för stor. Efter bränslepumpen är det Volvos originalledning upp till värmaren. Vad kan vara fel här?
Bränslepumpen pumpar ju i alla fall eftersom det kommer bensin upp till värmaren. Det är ju i så fall om den pumpar för dåligt...? Dock är den oanvänd liksom en tidigare pump som jag kasserat. Att två NOS bensinpumpar skulle vara trasiga strider mot mina rimlighetsteorier men inget kan givetvis uteslutas. Jag har ju ett sista ess i rockärmen i form av en tredje NOS bränslepump som det väl är läge att prova nu.
Jag provade också att plocka ur hela brännaren och satte i en brännare från en gammal värmare som jag har liggande. Detta för att utesluta att inte själva brännaren är problemet. Nu fick jag väl inte ut så mycket av det testet då den gamla begagnade brännaren brände ännu sämre och gick väldigt ojämnt. Men den såg ganska rostig och sotig ut inuti så det är nog inget att dra några växlar av.
Så tills vidare får man väl anta att något strular med bränslepump eller bränsleledning. Beträffande bränsleledning kan jag inte förstå vad som skulle vara fel. Som det går att läsa tidigare i tråden så består ledningen av ett T-kors på ordinarie ledning ovanför tankarmaturen, sedan 2 mm plastslang fram till bränslepumpen. Där det har varit nödvändigt att skarva med gummislang har jag "fyllt" gummislangen med 2 mm plastslang så att inte innerdiametern skall vara för stor. Efter bränslepumpen är det Volvos originalledning upp till värmaren. Vad kan vara fel här?
Bränslepumpen pumpar ju i alla fall eftersom det kommer bensin upp till värmaren. Det är ju i så fall om den pumpar för dåligt...? Dock är den oanvänd liksom en tidigare pump som jag kasserat. Att två NOS bensinpumpar skulle vara trasiga strider mot mina rimlighetsteorier men inget kan givetvis uteslutas. Jag har ju ett sista ess i rockärmen i form av en tredje NOS bränslepump som det väl är läge att prova nu.