Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Hisingspaddan skrev:Det finns ju företag som helt öppet marknadsför programvara som innebär att man kan plocka bort partikelfiltret utan att det genererar felkod.
Vill man vara olaglig så är det ju inga problem, kontakta VW i Wolfsburg bara. Dom har programvara

Mvh
Lennart
av kvillebäck
Hisingspaddan skrev
Kod: Markera allt
Fast det är ju just det hela saken handlar om, att VW levererat 11 miljoner bilar som faktiskt inte uppfyller kraven. Och en sak till: på kontrollbesiktningen görs ingen avgasmätning på dieselbilar!! Det enda de gör är att läsa av via OBD-uttaget att det inte finns några felkoder (vilket givetvis enkelt kan manipuleras). På en bensinbil mäts både CO, HC och lambdavärde med sond i avgasröret.
De uppfyller visst alla krav vi har i vår del av världen. De släpper däremot ut mer än de angett för för motortypen men det finns många godkända motorer som släpper ut mycket mer.
av Hisingspaddan
kvillebäck skrev:Hisingspaddan skrev
Kod: Markera allt
Fast det är ju just det hela saken handlar om, att VW levererat 11 miljoner bilar som faktiskt inte uppfyller kraven. Och en sak till: på kontrollbesiktningen görs ingen avgasmätning på dieselbilar!! Det enda de gör är att läsa av via OBD-uttaget att det inte finns några felkoder (vilket givetvis enkelt kan manipuleras). På en bensinbil mäts både CO, HC och lambdavärde med sond i avgasröret.
De uppfyller visst alla krav vi har i vår del av världen. De släpper däremot ut mer än de angett för för motortypen men det finns många godkända motorer som släpper ut mycket mer.
Om de nu uppfyller kraven, varför ska då bilarna återkallas?
av kvillebäck
Jag ber om ursäkt, en tankevurpa från min sida.

Jag menar att det som mäts på bilprovningen är ju inom kraven. Om de mäter på bilprovningen i avgasröret så kommer motor EA 189 fortfarande uppfylla kraven.
Problemet för VW är att motorn är klassad enligt Euro 5 och där ställs hårdare krav än vid bilprovningen.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]