Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bilnörden
Man kan sätta den på den skruven som sitter mellan batteriboxen, säkringsboxen och torpedvägen. Den håller säkringsboxen på plats. Det syns på bilden Mortimer postade.
av mortimer
Finns det någon/några härinne som kan mäta laddningspänningen till sitt batteri ?
Min generator är märkt 180A och 14V.
av Daniel73
Bilnörden skrev:Man kan sätta den på den skruven som sitter mellan batteriboxen, säkringsboxen och torpedvägen. Den håller säkringsboxen på plats. Det syns på bilden Mortimer postade.
Någon som har en bild?
Var ute och letade lämpliga jordpunkter igår men hittade inga i närheten av batteriet.
På högersidan finns det flera utmärkta jordpunkter men då blir det problem med kabeldragning och skarvning.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Titta på Mortimer understa bild så ser du skruven jag talade om mellan batteri boxen och en slang, tittar du riktigt noga så ser du att han satt jordkabeln där.
av Daniel73
Ah, funkar den så blir det plötsligt mycket lättare...
av Rådlös
Jag mätte laddningsspänningen på förhöjd tomgång (uppstartningstomgång 1 000 - 1 100 varv. Det sjunker ju ganska omgående till 800 varv ungefär) Den var 14,52 Volt. Man kan ju tänka på att det är 10 - 15 sekunder efter startmotorn.

V70 -08

Ett tillägg Mortimer: Hur fäster du locket över batteriet? Har du kollat om det räcker med t.ex ett spännband? Det behöver ju inte sitta berghårt. Det räcker ju att det sitter fast bara.
av mortimer
Rådlös skrev:Jag mätte laddningsspänningen på förhöjd tomgång (uppstartningstomgång 1 000 - 1 100 varv. Det sjunker ju ganska omgående till 800 varv ungefär) Den var 14,52 Volt. Man kan ju tänka på att det är 10 - 15 sekunder efter startmotorn.

V70 -08

Ett tillägg Mortimer: Hur fäster du locket över batteriet? Har du kollat om det räcker med t.ex ett spännband? Det behöver ju inte sitta berghårt. Det räcker ju att det sitter fast bara.
Infästningen av främre modifierade locket är oförändrat, det sitter med de 4-5 snäppfästena runtom.

Är 14,5v vad ni andra också får ungefär ?

Min laddspänning var ju precis över 15v någon sekund och låg på 14,9-14,95 under de ca 30sek-1min direkt efter motorstart som jag stod o observerade multimetern.
Är det någon som har specen från tillverkaren på laddningsregulatorn/spänningsregulatorn som sitter på generatorn?
Spontant vart man än läser så verkar toppvärdet vara 14,7v hos alla
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]