Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DVBRSVT
#1012599
Tjena!

Bifogar ett foto av en kylare med tempgivare, hur får jag dit givare om man inte har nååt hål...?

Alltså jag har inte nåt hål eller nån propp i kylaren, men... Läste detta "skall man bara borra ett 20 mm hål och trycka in nååt gummit o sedan kontakten"?? Alltså har denna kylare nån förberädelse eller är den slät som min? ?:-/
Bilagor
lyg06_elflakt4.jpg
lyg06_elflakt4.jpg (63 KiB) Visad 1018 gånger
#1012641
Hej
Det finns en anvisning på kylaren, det är ju samma kylare på 200, 700 o 900 bilarna med den skillnaden att starkare motorer (turbo) har bredare kylare).
Vilken årsmodell är det på din bil? De äldre har kanske inte den anvisningen. Köp i så fall en beg kylare från en nyare 240 eller 740, 940.
Köp också termogivare med gummibussning på ngn bildelsfirma, jag tror jag köpte min på soft bildelar, finns säkert på fler ställen Volvo t ex.
Som du skrev borra med 20 mm borr tryck in gummit o sedan givaren. Köp ett beg originalrelä och säkra med 30A.
Se följande tråd för mer info http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15
Lycka till
Mvh
Bengt
#1012670
Hej o tack!
Årsmodellen är 1987.
Kan man sätta den nån annan stans, tex med t-stycke från de metallrör nedanför eller?

Mvh ??:-/
Bilagor
20151017_085244.jpg
20151017_085244.jpg (1.58 MiB) Visad 1029 gånger
#1012721
DVBRSVT skrev:Kan man sätta den nån annan stans, tex med t-stycke från de metallrör nedanför eller?
Dom rören är det olja från automatlådan i, det sitter en oljekylare inybyggd i kylaren. Precis ovanför det översta röret har du markeringen för givaren. Hur stort hål du ska borra vet jag dock inte

Mvh
Lennart
#1012751
20 mm säger TS högre upp i ett citat ur någon beskrivning. Då kan vi tillägga för den som eventuellt funderar, "Finns det 20 mm borr?" Det gör det, men det är inte den vanligaste dimensionen för en garagemek.
I stället använder man en sådan här: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... at-180366/
Exemplet var kanske lite väl dyrt, men det finns säkert billigare. Googla på stegborr. Det använder man även om man skall borra stora hål i tunnplåt eller lättmetaller och annat. Ett aktuellt exempel av flera här på forumet: När man skall borra hål i torpedväggen för att dra in ett eluttag till kupévärmaren.
#1012779
Jepp.

Stegborr finns på hyllan så nu inskaffa givare etc...mennnnn tror det blir en givare på kylarslangen.

Nu har ju 940 fläkten två hastigheter, så skulle det då vara en dubbel temperaturgivare 97-92°/ 90-85°som finns på BMW etc...
Eller skulle de va på nå annat sått,,,, eller med två givare?

mvh ?:-/
#1012850
Tänk då på den ska vara till. Ska den vara istället för ordinarie kylfläkt för kylaren ska den sitta i nedre kylarslangen, den ska ju starta när kylaren är varm inte när motorn är varm. Finns dom som sätter den i övre kylarslangen, men det har jag inte fattat varför. Original sitter den ju alltid på det kallaste stället på kylaren.

Mvh
Lennart
#1012887
Frågan är ju vad man skall ha i stället? Mitt stegborr är 50 mm långt. Ett 20 mm spiralborr vågar jag inte tänka på när det gäller längden.
Fräsar är inte billiga, http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- ... ras-7.html
Även fräsborr till hobbymaskiner kostar en hel del. Jag menar alltså sådana med tvärslipat ändskär. Det är inte heller så vanligt med centrumspets så risken finns att borret vandrar. Det här är ett exempel, men det är bara 8 mm i diameter. Det var 20 som gällde. http://www.clasohlson.com/se/Trapluggss ... r409336000 Då måste man hitta ett sådant.
Så för mig kommer stegborret närmast. Hur djup är kylaren på det aktuella stället?

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]