Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
D4 säljs inte i USA endast bensin T5 o T6 finns som alternativ i USA
Vilken D4 motor har du den nya 4-cylindriga VEA eller gamla 5-cylindriga D4 det är olika servostyrning på de olika motorerna sen är den nya motorn lättare vilket gör att bilen är mindre framtung o styr in bättre
av Dpblad
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... earchTerm=

Jag räknar till 12 (!!!) olika varianter på dämpare fram (front-left) och motsvarande antal bak (kan där ej se skillnad mellan left/right, men halva totalen ger samma siffra). Kan detta stämma? Jag vet att sidan inte är speciellt bra på att separera delar efter modellår, men 12 olika varianter verkar mycket även om det omfattar alla modellår 2008-2015.
av Linqid
Har du bett verkstadspersonalen att åka med dig och provköra? Om bilen uppför sig så dåligt som du beskriver det borde det ju inte vara några problem för personalen där att uppleva samma som du. Det blir ju svårt att i det läget neka till problemet och hävda att det inte är något fel på bilen om ni upplever samma sak, oberoende av vad deras tester i verkstaden hittills har resulterat i.
av perhall
V50special skrev:Kan det vara så att jag har fått en USA anpassad bil som aldrig gick på export, sen dumpar dom priset för att få veck dom från lagret. Jag fick nämligen en jävligt bra rabatt på den. Har inte US modellerna svampigare fjädring ? Tidigare har det varit så.
S60/V60 har touring-chassi std i USA men för S80 tror jag det är samma. Har kört utförligt och inte märkt någon skillnad...

Jag vidhåller att jag tror att det är fel på bilen för sådär vinglig ska inte en S80 MY14 vara. Kan ju vara hjulinställningen t ex.
PH
av Klenheder
S80 2016 vinglig styrning
Hej!
Jag är ny på forumet och vet inte riktigt om mitt inlägg hör hemma i den här tråden eller inte.
Jag har köpt en ny S80 (2016) D4 och är minst sagt förvånad över den usla styrprecisionen. En för övrigt mycket bekväm och tyst bil sjunker som en sten i totalupplevelse på grund av att den är (ursäkta) så inihelvete vinglig på vägen. Fjädringskomforten är också väldigt svampig och gungig. Det känns nästan som om det inte fanns några stötdämpare alls i bilen. Jag har bl.a. varit till Prag med bilen, och det är ju en plåga att försöka hålla ett spår längs motorvägarna. Jag märkte inte av det så värst när jag provkörde bilen, men vartefter det blir mil så blir vinglandet alltmer irriterande. Sommardäck vinglar, nu med dubbfria Continental så blir det rent bedrövligt. Någon mer som har samma upplevelse?

Jag har kört Mercedes i ett antal år, och de ligger som ett strykjärn på vägen i jämförelse.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Klenheder skrev:S80 2016 vinglig styrning
Hej!
Jag är ny på forumet och vet inte riktigt om mitt inlägg hör hemma i den här tråden eller inte.
Jag har köpt en ny S80 (2016) D4 och är minst sagt förvånad över den usla styrprecisionen. En för övrigt mycket bekväm och tyst bil sjunker som en sten i totalupplevelse på grund av att den är (ursäkta) så inihelvete vinglig på vägen. Fjädringskomforten är också väldigt svampig och gungig. Det känns nästan som om det inte fanns några stötdämpare alls i bilen. Jag har bl.a. varit till Prag med bilen, och det är ju en plåga att försöka hålla ett spår längs motorvägarna. Jag märkte inte av det så värst när jag provkörde bilen, men vartefter det blir mil så blir vinglandet alltmer irriterande. Sommardäck vinglar, nu med dubbfria Continental så blir det rent bedrövligt. Någon mer som har samma upplevelse?

Jag har kört Mercedes i ett antal år, och de ligger som ett strykjärn på vägen i jämförelse.
Besök omgående närmsta Volvoverkstad. Det är något på bilen som är helfel om det du beskriver stämmer. S80 ligger mycket bra på vägen även med standarschassi.
av valln
Som jag har förstått det är volvos toleranser för hjulinställning ganska grova, försök hitta någon med stor erfarenhet av hjulinställning som kan justera in bilen efter hur du vill ha det, efter däck och lufttryck mm.
Om bilen bara är inom toleransen kan det slå väldigt olika.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Klenheder skrev:S80 2016 vinglig styrning
Hej!

Måste vara fel på din bil så som du beskriver ska det inte va, kanske något fabrikationsfel på bilen? Kollar med din Volvo verkstad, har kört lite med S80 Classic-16 med 19" hjul och sportchassi den är grym tycker jag, mycket komfortabel & stabil i chassiet. Vad kör du med för tum på hjulen, komfort eller sportchassi?
av perhall
Det är väl ingen himmelsvid skillnad mellan S80 och V70? Den stora skillnaden är ju då til XC70...
Micheln Primacy HP är helt ok däck ur väghållningssynpunkt.
Vad kommer du från för bil innan? Min kollega som kör A4 och 3-serie med sportchassi tycker min V70 är svajig, jag tycker inte det...
PH

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]