Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Hisingspaddan
jwiss skrev:
Jahaja skrev:Med tanke på alla dieselbilar som är i omlopp så ser jag det som väldigt låg risk att dieselbilar dör ut innan ett fullgott alternativ finns. Kanske alternativt diselemotorkompatibelt bränsle isåfall (HVO100?), som mellansteg innan el tar över.
jwiss skrev: vissa bensinmotorer är idag dieslar (TFSI) och fler kommer bli det.
Utveckla? :)
FSI används väll mest för att få en otto-motor att tända med väldigt mager blandning idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Men man skulle ju kunna tänka sig att man kör med stökiometrisk blandning och direktinsprutning för att slippa knackning vid höga laddtryck och full effekt oxo. Då är det ju en diesel-motor som man kör på bensin.
I första fallet får man dieselns problem med NOx. Man slipper partiklar för bränslet brinner snabbare. Det finns ju egentligen inget som kräver att en diesel körs på tjock olja (ej särskrivning) utan lättare bränslen som bensin, etanol, metan, dimetyleter etc...
Det finns i stort sett inga bilar på marknaden idag som jobbar med skiktladdning och mager förbränning. Det har tidigare funnits bl.a hos Mitsubishi (GDI) och hos VW/Audi (FSI). Dessa märken har nu lämnat tekniken och jobbar enbart med förbränning vid lamba 1 ("stökiometriskt'), officiellt av driftsäkerhetsskäl men kanske också p.g.a problem att klara avgaskraven. Observera alltså att VWs TFSI-motorer inte använder skiktladdning (trots namnet). Inte heller Volvos "direktinsprutade" motorer har skiktladdning utan jobbar vid lambda 1 precis som en motor med insprutning i insugningsröret.
av llesrof
SvenB skrev:Intressant är att samtliga som "dödförklarar" dieselbilar i denna tråd, kör bensinbilar. :D Inte kommer diesel som fordonsbränsle dö ut. Däremot kommer det bli tvunget att utveckla konstruktionerna på framtidens bilar. Vi tillåter ju fortfarande att bensinbilar utan katalysator trafikerar våra gator och vägar. Många av dessa är ju till och med skattebefriade som "veteranbilar".
Jag noterade också detta. Jag tror att denna tråd präglas av en stor del önsketänkande. Bränsle är som religion för vissa. Själv ogillar jag religion och ideoloiger eftersom de per definition utgår från att alla andra än de själva har fel. Just nu är det lite modernt att klanka ned på diesel på grund av NOx-utsläppen. Andra fördelar som lägre förbrukning är för närvarande glömt. Frågan borde lyftas och gälla fossila bränslens vara eller icka vara.

Det är nog så att man bör välja bränsle efter omständigheterna. Stabor, alltså de som bor i stan och har nära till det mesta och i många fall tillgång till bra kollektivtrafik men som ändå tar bilen så fort de skall förflytta sig mer än 25 meter, kanske skall välja något annat än diesel. Jag som bor i en skithåla på bystan och har tre mil till jobbet och inte ens behöver köra genom stan för att komma till jobbet, kommer att med gott samvete fortsätta köra på diesel.
Användarvisningsbild
av erikn
Lucif3r skrev:
lennarte skrev:1946 – 1960: Post 45
Post 45??? ?:-/
"Efter 45", med andra ord äldre än 45år, vilket egentligen borde vara "1946-1970" nu, tycker jag.
Post 45 torde betyda "Efter 1945".

Post mortum är ju efter döden.
av kvillebäck
Alla dessa bensinbilschaufförer som hackar på dieselbilarnas utsläpp kommer nog skrota sina bensinbilar och gå över till biogas i nästa vecka. I annat fall så är det nog inte utsläppen som är det egentliga problemet på dieselbilarna utan hjärnan på bensinbilschauffören. Hade bilarna släppt ut avgaser som verkligen påverkar miljön i någon större omfattning så hade de inte gått igenom kontrollbesiktningen.
Personligen tycker jag man väljer bil, motor och drivmedel som man vill. Hade det inte varit godkända utsläpp från bilarna så hade de inte varit godkända att köra med.
Användarvisningsbild
av erikn
Nej, men E85 kör jag så mycket jag kan. De bilar vi har hemma som vi inte konverterat än blandtankar jag så mycket det bara går.
av Hisingspaddan
kvillebäck skrev:Alla dessa bensinbilschaufförer som hackar på dieselbilarnas utsläpp kommer nog skrota sina bensinbilar och gå över till biogas i nästa vecka. I annat fall så är det nog inte utsläppen som är det egentliga problemet på dieselbilarna utan hjärnan på bensinbilschauffören. Hade bilarna släppt ut avgaser som verkligen påverkar miljön i någon större omfattning så hade de inte gått igenom kontrollbesiktningen.
Personligen tycker jag man väljer bil, motor och drivmedel som man vill. Hade det inte varit godkända utsläpp från bilarna så hade de inte varit godkända att köra med.
Fast det är ju just det hela saken handlar om, att VW levererat 11 miljoner bilar som faktiskt inte uppfyller kraven. Och en sak till: på kontrollbesiktningen görs ingen avgasmätning på dieselbilar!! Det enda de gör är att läsa av via OBD-uttaget att det inte finns några felkoder (vilket givetvis enkelt kan manipuleras). På en bensinbil mäts både CO, HC och lambdavärde med sond i avgasröret.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är klart att alla ska köra på var för bränsle som dom själva vill. Det stora problemet är att stat och regering bestämmer vad dom tycker vi ska köra på via olika skatter, pålagor och lockbeten. Diesel kommer alltid att vara skitigare än bensin, bensin kommer alltid att vara skitigare än etanol, etanol kommer alltid att vara skitigare än eldrift. Gasdriften ligger någonstans mellan bensin och etanol beroende på vilken typ av gas man kör på. Detta är fakta och inget påhitt. Att diesel just nu är populärt beror på att just regering och riksdag just nu prioriterar lägre CO2 med hjälp av lagstiftning på bekostnad av miljön i framför allt storstäderna. För några år sedan kunde jag inte ligga bakom en dieselbil utan att må dåligt, men det går utmärkt numera så nog har dieslarna blivit bättre och renare men problemet är att dom har blivit så många fler. Hade inte debatten för några år sedan om etanolens vara eller inte vara på grund av stackars sockerarbetare i Brasilien och att man gjorde bränsle av mat hade Sverige idag med all säkerhet haft en stor produktion av etanol gjord av skogs och jordbruksavfall. Då hade vi kanske haft en bilpark av "riktiga" etanolbilar som kan köra på 100% etanol och då hade vi tillfört 0% CO2 till naturen men det satte "grönsakskommunisterna" (kul ord, just lärt mig) stopp för för några år sedan.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hisingspaddan skrev:på kontrollbesiktningen görs ingen avgasmätning på dieselbilar!! Det enda de gör är att läsa av via OBD-uttaget att det inte finns några felkoder (vilket givetvis enkelt kan manipuleras). På en bensinbil mäts både CO, HC och lambdavärde med sond i avgasröret.
Inte numera. från och med när OBD blev lagstadgat (runt MY -02) så kollar dom "bara" felkoder på bensinbilar också. Det har dom gjort några år nu. Det kan inte så enkelt manipuleras. Är det något fel, sätts en felkod om du så bara kör några 100 meter

Mvh
Lennart
av Hisingspaddan
lennarte skrev:
Hisingspaddan skrev:på kontrollbesiktningen görs ingen avgasmätning på dieselbilar!! Det enda de gör är att läsa av via OBD-uttaget att det inte finns några felkoder (vilket givetvis enkelt kan manipuleras). På en bensinbil mäts både CO, HC och lambdavärde med sond i avgasröret.
Inte numera. från och med när OBD blev lagstadgat (runt MY -02) så kollar dom "bara" felkoder på bensinbilar också. Det har dom gjort några år nu. Det kan inte så enkelt manipuleras. Är det något fel, sätts en felkod om du så bara kör några 100 meter

Mvh
Lennart
Det finns ju företag som helt öppet marknadsför programvara som innebär att man kan plocka bort partikelfiltret utan att det genererar felkod. Detta har bilprovningen ingen chans att upptäcka och man kan köra därifrån med blankt protokoll och en svart plym ur avgasröret. Det är riktigt att det görs en OBD-läsning på bensinbilar också men jag vill ju nog tro att de även mäter i avgasröret.
av Kneecap
Hisingspaddan skrev:
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Det finns ju företag som helt öppet marknadsför programvara som innebär att man kan plocka bort partikelfiltret utan att det genererar felkod. Detta har bilprovningen ingen chans att upptäcka och man kan köra därifrån med blankt protokoll och en svart plym ur avgasröret. Det är riktigt att det görs en OBD-läsning på bensinbilar också men jag vill ju nog tro att de även mäter i avgasröret.
Vid godkänd OBD-kontroll av bensindriven så mäts enbart de förhöjda värdena. DVS Lambda och CO2500.. Vid alla andra resultat, det finns fyra olika utfall, så testas alla värdena. Samma gäller för diesel, godkänd kontroll = ingen avgasmätning, övriga resultat = avgasmätning.

Jordfel, sök på det här så f[…]

Har inte jobbat med styrvinkelsensorn men den m&ar[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]