Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Trångt och trångt, är ju bara riva av locket på batterilådan så finns pluspolen på skenan under röda plastskyddet om dom inte ändrat sen MY08, jord är ju bara ta i karossen pga batteriövervakningen. Bäst med ctek är ju att det räcker att kosta på sig 200kr och montera Comfort indicator http://ctek.se/se/sv/chargers/Comfort%2 ... 8%203%2c3m i locket så är problemet löst helt med "krångel".
Vill man vara extra lyxig så kör man på Calix laddare med eget intag i frontspoilern och laddar när man känner för det oberoende av värmare fast utan koll på batteristatusen alt ihopkopplat med calixvärmaren så det laddas när man värmer bilen.
Att ladda via cigguttag känns ju bara som krånglig omväg för att slippa göra det som är enklare, bättre samt anpassat för uppgiften.
Laddar man ofta tar det inte lång stund att få batteriet fulladdat och det lever längre.
av Rådlös
Håller med ER i detta. Köper du en Ctech så får du med en kabel som du ansluter permanent på batterites pluspol och jord i karossen. Det är en liten stickontakt, mindre än ena handens tumme. Den har du alltid sittande i närheten av batteriet fast installerad. Där ansluter du laddaren vid behov.
Även om du inte köper en Ctech så är jag övertygad om att dom andra fabrikaten har en liknande lösning.
av Daniel73
Någon som har tips på bästa jordpunkten inom räckhåll för snabbfästets kablar.
Det är ju aningen trångt i motorrummet.

Ctek rekommenderar inkoppling vid minuspol fast utanför övervakningen.
Var sitter denna?
Bild?

Det lutar åt mxs5.0 med indikatorkabel så nu ska jag bara luska ut var jag hittar bäst jordpunkt.
av Rådlös
Nu är det nog lite olika på olika modeller med åtkomlighet och utrymme. Jag har en V70. Där var det gott om svängrum. Även flera "lediga" skruvar för jordanslutningar.
Minuspol utanför övervakningen? Den övervakningen sitter nog i själva polklämman. Så tolkade jag det i alla fall. Det var som en extra klump där. För att vara säker att du har gjort rätt blir det ju enklast att välja en skruv som finns i närheten och som går till karossen. Välj inte en sådan som kanske är något fäste för något annat. då måste man ju ta bort den om man skall jobba med den aktuella prylen. Det finns gott om lediga skruvar. Vanligtvis är det M8-skruvar. Jordpunkter mår bra av att låsas med taggbrickor. (I vissa fall är det ett krav)
Känner du ändå tveksamhet om en okänd skruv verkligen är jordad, så Ohmmät mellan den aktuella skruven och till karossen. Då får du klart besked.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Håller med ER i detta. Köper du en Ctech så får du med en kabel som du ansluter permanent på batterites pluspol och jord i karossen. Det är en liten stickontakt, mindre än ena handens tumme. Den har du alltid sittande i närheten av batteriet fast installerad. Där ansluter du laddaren vid behov.
Även om du inte köper en Ctech så är jag övertygad om att dom andra fabrikaten har en liknande lösning.
Jag har det på min 8A Biltema laddare som jag skrivit några gånger nu :lol: Jag har även en CTEK laddare, den är fast monterad i båten, en 250S dual. Den sitter mitt emellan startbatteriet solcellerna och förbrukar batteriet och fördelar inkommande ström till respektive batteri beroende av var strömmen behövs. Jag har Biltema laddaren inkopplad på startbatteriet genom eluttaget (ett cigg.uttag på instrumentpaneler) och då laddas startbatteriet om det är mindre laddat och förbrukar batteriet när startbatteriet är fulladdat. Skiner solen laddas förbrukar batteriet först och startar jag motorn laddas startbatteriet först. Väldigt skönt att det sker automatiskt... :lol:

Mvh
Lennart

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]