Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Vissa här på forumet ligger ju också en bra bit under deklarerade förbrukningen på 1.8l/100km med sina V60 D6.
Det är ju rätt meningslös info.

Jag ska skriva till Aftonbladet och berätta att tjejens bil klarar sig på 0.0 liter/mil, det måste ju vara oerhört bra .......... 0.0 liter diesel alltså, för hon kör en BMW med bensinmotor, :mrgreen:

Finns inte en enda V60 D6 som går på 0.18 l/mil om man kör på diesel. 0.18 blir det ju om man kör på el istället.

Jag har provat lite hybrider. I stan går de ju klart snålare eftersom man kan återvinna energin vid inbromsning men på långfärd drar det ju mer istället eftersom man släpar på en massa extra vikt och saker som ska snurra.

Så utan att titta på vad/hur/när man kör så säger ju sådan ingenting.
av Mwi
Laddhybrid är en tjänstebilsoptimerad skrivbordsprodukt, ta exempelvis V60 man minskar bagageutrymmet, ökar vikten med 350 kg och man skapar en miljöbil med reducerat förmånsvärde. Men föraren behöver aldrig någonsin ladda batteriet och köra på eldrift, man kan köra 100 % fossilbränsle och får ta del av alla miljöbilsförmånerna.
Det Volvo framhåller på sina laddhybrider är hög effekt, bra acceleration på 0-100 och lågt utsläpp allt för att locka tjänstebilsföraren. Att accelerationen sjunker kraftigt vid ca 120 km/h för att då slutar elmotorn att tillföra något, samtidigt försvinner fyrhjulsdriften är Volvo inte lika tydliga med. Eller att förbrukningen och utsläppen kommer att vara högre vid många tillfällen på grund av 350 kg extravikt jämfört med en vanlig V60.
Nej i mina ögon blir aldrig laddhybrider någon riktig miljöbil.
Ps. en bekant till mig kör V60 D6 han snittar 85 l/ 100 km med sitt körmönster, men han åker billigt eftersom det är en miljöbil.
Användarvisningsbild
av Allinug
Äntligen! När V70n köptes tänkte jag att nästa bil blir en elbil. Sedan har inget hänt.

Jag tycker det är helt rätt väg att gå. De slipper hålla på med utsläppskrav och krångla med myndigheter för att nå upp till rätt nivå. Det blir andra ansvar att se till att utsläppen blir rätt genom att elen skapas på rätt sätt. Detta kan nog sätta press på länder att ställa om mot en mer fossiloberoende elproduktion. Dessutom gör eldrivna bilar att man själv lättare kan generera sitt bränsle om man inte tycker att den kommer från elleverantören inte är tillräckligt ren. Dessutom skulle ju Sverige ha en fossiloberoende fordonsflotta och det kommer inte att vara Volvo som sätter käppar i hjulen. Nu vill vi se vad myndigheterna gör för att få en fossiloberoende fordonsflotta att rulla!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Stora fördelen med laddhybriderna som jag ser det är att man blir inte stående i flera timmar om batteriet tar slut... Bara växla till förbränningsmotorn och fortsätta köra, och tanka på ett par minuter om man behöver det också.

Jag skulle inte känna mig helt säker i en ren elbil, inte med dagens infrastruktur iaf, och än mindre 2019 när dom stänger ner 2 kraftverk, och det blir väl som vanligt vi i glesbyggden som blir lidandes av det, strömmen är nog instabil som det är...
Dessutom har batterier en relativt kort livslängd och kostar både skjortan, brallorna och en arm att byta ut. Med dagens batteri-teknik tror jag inte någon ren elbil kommer kunna rulla 20+år och 40k+ mil med samma "motor"(i det här fallet batterier då) som t ex gamla volvos kan göra relativt underhållfritt(förutom det vanliga såsom kamremsbyten, olja, glykol osv). Speciellt inte i sveriges klimat. Kyla är ju döden för batterier.

Det kommer krävas ENORMT mycket av sverige's myndigheter för att övertala folk att gå över till 100% el - speciellt oss i glesbyggden som knappt har linjetrafik ens, och relativt långt till jobbet.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 och Mwi:

Volvo kan se att dryga 50% av milen hos hybridägare körs på el. Det är rätt bra och tyder på att de absolut flesta laddar sina bilar. Det är rätt puckat att inte ladda, då milkostnaden för bränsle hamnar på runt 1.20kr/mil med nuvarande elpriser, och har man betalat en hundring extra för elmotor tror jag de flesta vill få tillbaka en liten slant.

Klart att det är meningsfull info att vissa kör på under deklarerad förbrukning. Det betyder att många kör väldigt mycket på el och att det fungerar. Klart att den då istället drar el, men kostnad och utsläpp för det är minimala.. Siffran 1,8l/100km är ju självklart beräknad på att man kör den del man kan på el. Exakt hur körcykeln är beräknad skulle vara intressant att veta.

Jag kommer inte hamna på de siffrorna då jag kör relativt många resor på över 40-45km. Men räknar med att kunna landa på runt 3-3,5l/100km.

Accelerationen på en D6:a är okej upp till runt 150km/h. Elmotorn hjälper av vad jag förstår till även vid accelerationer över 120km/h men går inte att köra i "pure" över 120km/h.

0-100 ca 6sek.
100-150km/h ca 6sek.
Sen tar det tid...

Min kommer vara lite segare.. 0-100 på 6.9sek enligt Volvo.
Jag har dock inget behov alls av snabbare acceleration än så..

Kör man på 85 l/ 100 km bör man söka hjälp.. ;) och även om man är nere på 8,5 l/ 100 km, så bör man kanske tänka lite på hur man kör. Jag tror jag kommer komma ner till under 5,5l/100km på långresor.. eller egentligen ännu lägre då jag kommer ha runt 4 mil eldrift laddat från start.
Användarvisningsbild
av joel80
Lucif3r skrev:
Spoiler »
Det är lite av en myt att batterier har kort livslängd.. Kolla på Tesla.. de som nu kört uppåt 12-16000 mil upplever en försämring av räckvidden på mellan 7-9%. Där försämringen var störst första halvan av milen för att sen ha minskat..

Jag tror att min nästa (eller näst nästa om det drar ut på tiden..) bil kommer vara en ren elbil, sneglar man på tesla och hur pass bra det fungerar är jag övertygad om att Volvo kommer lyckas.

Jag tror inte elbil är lösningen för hela Sveriges bilpark.. men det är en del av lösningen. Och jag tror inte att vi ska vara speciellt rädda för att elnätet inte ska klara av det. Vi gör av med betydligt mindre el nu i Sverige än vi gjorde för 20 år sen.
av Mwi
Nu vet jag inte hur duktiga Gröna bilister är på att testa bilar, men de gjorde ju inte direkt vågen över V60 D6 i och för sig är testen från 2014 så några förbättringar kanske Volvo har fått in på nyare varianter.
http://www.gronabilister.se/biltester/2014/volvo-v60-d6

" Hur mycket kommer man att köra bilen på el? Holländska undersökningar av laddhybrider visar att det oftast är ganska lite, särskilt när stimulansen nästan helt gäller inköpet och inte ställer några krav alls på hur bilen används."
Användarvisningsbild
av Funk
Jag körde V60 hybrid under drygt en vecka i somras, bara mina jobbresor och en och annan vända till affären eller centrum. Total dieselförbrukning på ca. 10 dagar/50 mil blev ca. 4 liter.
Även om jag ansträngde mig för att köra snålt så gick det inte såå sakta... vintertid med värmare och sämre verkningsgrad på elsidan så hade siffrorna varit helt andra men klarar man 25-30% av sin vardagskörning helt utan diesel så är det rätt OK tycker jag.

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Med tanke på att det kostar ungefär 600% mer per mil i bränslekostnad att köra på diesel finns det ju visst incitament..
Och om man ska tro Volvo så är dom sagt mer än 50% av redorna med deras hybrider på el.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Och jag tror inte att vi ska vara speciellt rädda för att elnätet inte ska klara av det. Vi gör av med betydligt mindre el nu i Sverige än vi gjorde för 20 år sen.
Stopp och bromsbelägg..... elförbrukningen skenar ju uppåt. Har du varit o läst på någon el-bils propagandasida nu igen

Och det som har gjort det möjligt att gå över till elenergi (och minska fossilberoendet) är är just kärnkraften som tog fart på 70-talet då vi ställde om från kol/olja till kärnkraftsel.

Bild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Bränslefilter saknas 2,4i

Hej Jag har konstaterat att bilen inte har brä[…]

Tack för intressant inspel Gregol! Jag har li[…]

V70 1,6d Drive -10 ”pesten”

Vad är detta för nå? :-o (se bi[…]

Svårlösta vibrationer

Sedan så spänner jag upp hjulet i balan[…]