NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V33nom
Hejsan precis som rubriken lyser så skulle flickvännen starta bilen i förrgår och när hon vred igång bilen så gick den upp i varv å sen sjönk den och dog!
Så sen startade hon den igen och fick ge lite grundgas!
Även vid ett trafikljus så betedde bilen sig kunstigt å ville dö sambt dimmade lyktorna!

Eftersom mitt kunskaps område är V70 och inte Ford motorer så vänder jag mig hit!
Det verkar vara ganska vanligt förekommande problem'

Bör tilläggas att hon endast kör 95 oktan i bilen och inte etanol
av Rådlös
Ett förslag: Gör rent gasspjället.
Kan ju naturligtvis vara annat också, men det är lätt att börja där. Spjället sitter höst upp, längst fram på motorn. Man behöver inte krypa under bilen eller riva halva motorn.
av V33nom
Rådlös skrev:Ett förslag: Gör rent gasspjället.
Kan ju naturligtvis vara annat också, men det är lätt att börja där. Spjället sitter höst upp, längst fram på motorn. Man behöver inte krypa under bilen eller riva halva motorn.
Alltså har dessa Ford motorer samma problem som Volvos 5-cylindriga motorer?
Men det är klart jag ska titta på det i helgen då det är samt för vinterdäcken :)
av Rådlös
Ett grovt "höftskott". Om felet är sotigt gasspjäll så beror det till stor del på VGR-funktionen. Det torde i så fall gälla alla motorer som har den tekniken. Även övriga fabrikat.

Men ta inte detta som några Kungsord. Ditt fel kan ju ha 100 andra orsaker. Men jag vet att det kan inträffa och gör det förr eller senare, därför föreslog jag det som en början på felsökningen. Egentligen borde det vara som en servicepunkt. "Vid 100 000 Km. Gör rent gasspjäll". Eller något liknande. Spjället sitter ju inte svårt till så jobbet är gjort på max en ½-timma.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Ett höftskott till när vi ändå är igång :wink: Innan man gör ovanstående hade jag kollat om det är samma problem med en slang som jag fick byta, http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lit=+Slang så enkelt kollat att det är lika bra att kolla
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av kvillebäck
Om den dimmade lyktorna faller min gissning på batteriet. Måste vara det vanligaste problemet på alla forum för bilar från 1990 och framåt. Men jag har haft fel förr...
av V33nom
kvillebäck skrev:Om den dimmade lyktorna faller min gissning på batteriet. Måste vara det vanligaste problemet på alla forum för bilar från 1990 och framåt. Men jag har haft fel förr...

Jo så kände jag med men då skulle ju inte bilen startat som den faktiskt gjorde :)
av kvillebäck
Felet kan mycket väl uppstå efter start. Eller i samband med start. Detta är just det allra troligaste. Du kan ha någon cell som polvänder vid belastning. Om batteriet dippar under tio volt när startmotorn går bör du byta det. Du kan även slå på så många förbrukare som möjligt (fläkt, ljus, mm) när bilen bara står med nyckeln i tändningsläge och se om batteriet faller fort. Bäst är dock att köra med startmotorn och se.

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]