Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Fönsterhissmotorernas säkring är nr 8 (iaf på 940 91-96), men det är antagligen inte fel på denna med tanke på att hissarna fungerar, dock inte tillfredsställande. Tycker det låter som det är det mekaniska som spökar för dig, kan hända att mekaniken är i behov av smörjning. Det enklaste är att du demonterar elhissarna, detta är inte särskilt svårt, men ett tips är att du har Haynes Reparationshandbok nära till hands då det underlättar en del.

Att mekanismen är skev är mindre troligt, såvida du inte blivit påkörd eller liknande och dörrsidan tryckts till... Elhissarna fungerade ju tidigare skrev du, och skeva blir de inte med tiden...

Just det där med att hissarna går trögt och stannar vid olika lägen varje gång, låter som om mekaniken behöver smörjas upp eller så är någon del utsliten... I vilket fall som helst "måste" du demontera elhissarna och då lär du märka ifall något är utslitet eller endast är i behov av smörjning.

Lycka till :wink:
av Ebbe
Prova att smörja skenorna som rutan löper i med nåt lämpligt. Teflonspray är ok (silicone går också men bör undvikas då det kan ge problem vid omlackering) Använd sparsamt!
Ebbe
Användarvisningsbild
av Ramon
Det där med att du måste borra ur popnitar kanske inte stämmer riktigt, för din 945:a är ju från 1997 skriver du, medan Haynes reparationshandbok till 940 behandlar modellerna 1991-1996... Så det kan alltså vara så att de använt skruvar istället för nitar i din bil. Annars så är det inte dyrt att köpa en popnitpistol, på Jula kostar en sats innehållande bl.a. Pistol och 60st blindnitar, ca 80kr. Ifall det nu är så att du måste borra ur nitar ur bilen, så betyder det heller inte att du måste nita tillbaka inredningen, kan ju skruva också, fast då kan man behöva gänga hålen, och har man ingen gängsats eller tappar, så blir det i slutändan billigast att popnita tillbaka det.

Lycka till :wink:
av NCR
avozetta skrev:
4000 spänn för att laga (svetsa och måla) båda bakdörrarna, är det värt det?

/Anders
Den frågan tror jag du själv bäst kan svara på. Hur ofta använder du de hissarna? Måste du ha ner dem hela vägen varje gång? Hur många andra verkstäder har du ringt och kollat priset på? För det kan variera våldsamt från ställe till ställe...
Användarvisningsbild
av eccy243
Har samma fel på min 740 -88. Jag fixade ena idag. Jag plockade loss den främre skenan som rutan löper i (sitter med två muttrar åtkomliga framifrån, vid gångjärnen). Tvättade listen med diskmedel, torkade, och kletade i sil-glyde. Funkar som smort! :D

/Erik

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]