Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Urkel skrev:Har förmodligen samma problem med min högra blinker som du har. Ibland får den nått tuppjuck och blinkar fort som sjutton. Gick då ut en gång och kollade och fick då se att det enbart var backspegeln som blinkade. Bak- och framblinkers var stendöda. Detta fel framträder lite titt som tätt, sjukt irriterande. Antar att bakomvarande bilister svär en del åt mig när jag tydligen inte blinkar. El-fel eller? Ska in nu på fredag till verkstaden, men blinkersen lär väl förmodligen uppträdda helt normalt när de kollar på den.
Det lät illa! Funkar bak- och framblinkersen efteråt då? I mitt fall så har jag också gått ut och kollat, och då blinkar både fram, bak och spegelblinkersen, fast väldigt fort. När man sedan sätter spaken i neutralläge och blinkar igen så återgår det till normalsnabb blinkning.
Verkstan hade aldrig hört talas om detta fel, får se om Volvo i Göteborg kan luska ut vad som är fel. Misstänker att det hänger ihop med att mina framljus flimrar vid små gupp.
Kan bara fylla i att jag har exakt samma fel med min blinkers, den har börjat blinka snabbt vid sporadiska tillfällen men verkar mestadels komma nu när det börjat bli kallare ute. Även kontrollerat utanför bilen vid de tillfällen jag haft möjlighet och alla lampor fungerar vid de snabba blinkningarna. Lyckades filma och ta kort på det så bokade tid förra veckan och var in med bilen idag. Trots felmeddelande om blinkers ur funktion samt glödlampa trasig så fanns inte en enda felkod!?! och min pst påstod att det skall vara omöjligt, fick tom en notis om jag ville att Volvo skulle kontakta mig för att åtgärda den felaktiga lampan så nog sjutton borde det ha funnits felmeddelande i så fall? Hur som helst har jag filmen och bilden som bevis så det var inget snack om ATT det har hänt utan fråga är VAD som orsakar det... Nya mjukvaror för styrenheter och felsökning blev resultatet av verkstadsbesöket och med det så får vi se om det var lösningen på problemet, tycker nästan det låter som en bugg i mjukvaran iom att vi är en del som rapporterar det .
Volvordesign89 skrev:Kan bara fylla i att jag har exakt samma fel med min blinkers, den har börjat blinka snabbt vid sporadiska tillfällen men verkar mestadels komma nu när det börjat bli kallare ute. Även kontrollerat utanför bilen vid de tillfällen jag haft möjlighet och alla lampor fungerar vid de snabba blinkningarna. Lyckades filma och ta kort på det så bokade tid förra veckan och var in med bilen idag. Trots felmeddelande om blinkers ur funktion samt glödlampa trasig så fanns inte en enda felkod!?! och min pst påstod att det skall vara omöjligt, fick tom en notis om jag ville att Volvo skulle kontakta mig för att åtgärda den felaktiga lampan så nog sjutton borde det ha funnits felmeddelande i så fall? Hur som helst har jag filmen och bilden som bevis så det var inget snack om ATT det har hänt utan fråga är VAD som orsakar det... Nya mjukvaror för styrenheter och felsökning blev resultatet av verkstadsbesöket och med det så får vi se om det var lösningen på problemet, tycker nästan det låter som en bugg i mjukvaran iom att vi är en del som rapporterar det .
Sitter i samma sits som du, dock så kan jag säga att den senaste mjukvaran inte löste detta problem för min del. Det som är konstigast är ju att det bara händer då och då, sporadiskt. Får se om verkstan lyckas få något svar från Göteborg.

Som det ser ut så kommer jag nog få stå ut med alla problemen många månader till. De är inte ens i närheten av att boka in en tid för reparation än. Tycker inte att det är rimligt någonstans, då Göteborg inte ens är informerade om problemet ens nu två månader i efterhand! :evil:
Jag har både fått offra både fritid och jobb för detta, så någon slags kompensation borde man väl rimligtvis kunna kräva?
Verkstan har ju inte ens lyckats få ordning på en enkel dekorlist på två månader, så det går riktigt sakta..
V60Crosscountry skrev:
Volvordesign89 skrev:Kan bara fylla i att jag har exakt samma fel med min blinkers, den har börjat blinka snabbt vid sporadiska tillfällen men verkar mestadels komma nu när det börjat bli kallare ute. Även kontrollerat utanför bilen vid de tillfällen jag haft möjlighet och alla lampor fungerar vid de snabba blinkningarna. Lyckades filma och ta kort på det så bokade tid förra veckan och var in med bilen idag. Trots felmeddelande om blinkers ur funktion samt glödlampa trasig så fanns inte en enda felkod!?! och min pst påstod att det skall vara omöjligt, fick tom en notis om jag ville att Volvo skulle kontakta mig för att åtgärda den felaktiga lampan så nog sjutton borde det ha funnits felmeddelande i så fall? Hur som helst har jag filmen och bilden som bevis så det var inget snack om ATT det har hänt utan fråga är VAD som orsakar det... Nya mjukvaror för styrenheter och felsökning blev resultatet av verkstadsbesöket och med det så får vi se om det var lösningen på problemet, tycker nästan det låter som en bugg i mjukvaran iom att vi är en del som rapporterar det .
Sitter i samma sits som du, dock så kan jag säga att den senaste mjukvaran inte löste detta problem för min del. Det som är konstigast är ju att det bara händer då och då, sporadiskt. Får se om verkstan lyckas få något svar från Göteborg.

Som det ser ut så kommer jag nog få stå ut med alla problemen många månader till. De är inte ens i närheten av att boka in en tid för reparation än. Tycker inte att det är rimligt någonstans, då Göteborg inte ens är informerade om problemet ens nu två månader i efterhand! :evil:
Jag har både fått offra både fritid och jobb för detta, så någon slags kompensation borde man väl rimligtvis kunna kräva?
Verkstan har ju inte ens lyckats få ordning på en enkel dekorlist på två månader, så det går riktigt sakta..
Tror du har rätt att kräva kompensation tack vare konsumentköplagen, men är inte helt hundra på exakt vilka regler som gäller. Sen är det nog lite upp till verkstaden att visa att de verkligen vill ha kvar dig som kund.
Själv så skulle jag bli rosenrasande om verkstaden inte tog mig på allvar med så många fel. Efter samtal med Volvo så är Bilia lite snabbare med svaren åtminstone, så prova med det om verkstaden tar för lång tid på sig. Annars är det konsumentrådgivaren och ARN som brukar kunna elda på!
Tack för tipset!
Nu håller jag regelbunden kontakt med kundrelationsansvarig på Bilia i Skövde. Blev ombedd och skickade ett par videoklipp till dem i tisdags förra veckan och först nu en vecka senare så har de börjat kolla på två av videoklippen, så nog känns det som att de försöker dra ut på tiden. Kan säga att ifall de inte lyckas fixa felen så är detta sista gången jag sätter min fot på anläggningen, då blir det här den femte och sista bilen jag köpte hos dem. Nu verkar alla på hela anläggningen veta att jag reklamerat bilen och alla behandlar mig som om jag vore någon luffare som kom in för att tigga.
Senast redigerad av 1 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gånger.
Kompensation du har rätt till enligt lag handlar om kostnadsersättning såsom milersättning, utebliven arbetsinkomst och liknande. Du har inte rätt att få några pengar bara för att det är jobbigt och trist att bilen gått sönder tyvärr. Sen kan ju Bilia vara lite smarta och tänka på kundrelationen men det är ju annan sak.
Lövet har helt rätt. Ett tillägg: Enligt Volvos/Bilias eget avtal så är det väl så att man normalt inte ska behöva vänta ut mer än två reparationsförsök på samma fel. Därfefter så har man antingen rätt till kompensation eller omleverans/hävning om det kan göras utan orimliga kostnader för återförsäljaren.
Har du köpt fem bilar så borde du vara en viktig kund för dem så då är det riktigt konstigt om de inte bemöter dig på ett bra sätt.
Jag har inte ens tänkt tanken på att läsa villkoren, tack för tipset!
  • A. En konsument har rätt att välja avhjälpande eller omleverans om detta kan ske utan oskäliga kostnader för säljföretaget.
    B. Kräver konsumenten prisavdrag eller hävning har säljföretaget rätt att avhjälpa felet eller omleverera om detta görs utan kostnad och väsentlig olägenhet för konsumenten. Konsumenten behöver i normalfallet inte acceptera mer än två avhjälpningsförsök för samma fel.
    C. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för konsumenten får han eller hon kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för honom eller henne. [...] Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.
Hela avtalet är ju i princip tolkningsbart. Enligt mig så är alla de felen jag har väsentliga för mig, förutom dekorlisten.
Senast redigerad av 1 V60Crosscountry, redigerad totalt 0 gånger.

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]

Ac kyler ojämt samt missljud

Hejsan! Jag har en v60 d5 2012a som acn kyler d&ar[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Fick gjort en invändig modd.. Färgmatcha[…]