Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Alexas skrev:"Grönsakskommunist"?. Jag trodde jag hade hört allt men man slutar aldrig förvånas...

Det senaste inom VW verkar nu vara att man misstänker att det fuskas med euro 6-bilar också! Ingen konstaterat dock men det håller på att utredas.

http://teknikensvarld.se/volkswagen-erk ... er-197584/
Folk som tror de sett och hört allt slutar aldrig att förvåna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Intressant är att samtliga som "dödförklarar" dieselbilar i denna tråd, kör bensinbilar. :D Inte kommer diesel som fordonsbränsle dö ut. Däremot kommer det bli tvunget att utveckla konstruktionerna på framtidens bilar. Vi tillåter ju fortfarande att bensinbilar utan katalysator trafikerar våra gator och vägar. Många av dessa är ju till och med skattebefriade som "veteranbilar".
Användarvisningsbild
av SvenB
Perra83 skrev:Rätt kul att åka miljödiesel. Ja har två år kvar innan ja måste betala skatt men ändå höjdes skatten från ca 1100kr till 1500kr vid årsskiftet. Rätt mycket i procent.
Bilen är klassad som EURO5. En tre år gammal bil är alltså förbrukad?
Förbrukad? Det är många procent, men det drabbade väl alla bilar lika mycket, eller mer. Höjningen var ju ett sätt att få in mer pengar till statskassan, inte att förmå bilägare att skrota ut sin fordon. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
palmqvist skrev:Vet inte riktigt hur vår kära regering skall få ihop den ökade energiåtgången alla elbilar kommer få, blir ju inte bättre när man lägger ner våra kärnkraftverk, köpa lite kol-el från tyskland kanske :)
Det var vid en extra bolagsstämma i Ringhals på torsdagen som besluten fattades om när Ringhals 1 och Ringhals 2 kommer att tas ur drift.
"Vi har idag på en extra bolagsstämma i Ringhals AB, utifrån de analyser som gjorts under sommaren, godkänt att ta Ringhals 2 ur drift 2019 och Ringhals 1 2020", säger Torbjörn Wahlborg.

På onsdagen meddelade OKG att två av de tre reaktorerna i Oskarshamn ska stängas i förtid. Med Ringhals 1 och 2 på väg att stänga de närmaste åren återstår därmed bara sex reaktorer.

Nu går det undan .....
Användarvisningsbild
av lennarte
SvenB skrev:Vi tillåter ju fortfarande att bensinbilar utan katalysator trafikerar våra gator och vägar. Många av dessa är ju till och med skattebefriade som "veteranbilar".
Det finns inte många veteranbilar som trafikerar gator och vägar det tillåter inte försäkringen. En veteranbil är en bil som är godkänd av MHRF, har försäkring därigenom, ägaren är sedan mer än ett år medlem i någon ansluten klubb och är i gott bevarat skick . Övriga skattebefriade bilar kan vara både skrothögar och väldigt fina men inte veteranbilar. Så har det varit förr, men det har mer och mer blivit så att alla bilar äldre än 20 år kallas veteranbilar. Där gå den normala gränsen för MHRF för att få försäkra den som veteranbil. Och som sagt endast bilar i gott bevarat skick. Att kalla min 745-a för veteranbil är en skymf mot alla som lägger ner hela sin själ i att vårda bilen. Även om den har åldern inne, snart är skattebefriad och tagit en del av min själ.... :lol:

Mvh
Lennart

PS, här är den "officiella listan vad gamla fordon får "kallas,

Före 1905: Antique
1905 – 1918: Veteran
1919 – 1930: Vintage
1931 – 1945: Classic
1946 – 1960: Post 45
Post 45??? ?:-/
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag formulerade mig nog "dumt". Det jag egentligen menar är att de är skattebefriade på grund av ålder.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]