Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Använder aldrig 12v till vår kyl.. Sätter igång och tänder gasolen till kylen dagen innan färd.. Sen har den brunnit till man stängt av den. Lika på mamma o pappas husvagn.

När jag var liten kommer jag ihåg att det var en av alla vagnar vi hade där pappa alltid kollade kylen när vi kom fram.. För på den kunde det slockna under färd. Men det var nått fel på den kylen.. Slutade med att vi fick köra kylklampar en halv sommar. :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
nissesvolvo skrev:Det där med färd i Eu land vet jag inte nåt om. Däremot så är det förbjudet , vilket många inte tänker på, att man inte får ha gasolen på när man tankar. Det räknas som öppen låga. Likaså om man åker färja.
är det ett problem?
på vägfärjorna är det inga problem att ha gasolen på!
på de större färjorna som går ute på haven bokar man bara till "EL för kyla" så får det gå med sladd. vanligen är det 3-fas eftersom de används av kyltrailers.

på macken så ställer du av husvagnen i kvarteret och tankar utan vagn, eller stänger man av gasolen och tänder kylskåpet efter man lämnat mackens område.
av Kaoz
12 volt är bara till för att bevara befintlig kyla under begränsad tid. Så kylen bör vara i rätt temperatur med hjälp av 230 v eller gasol innan färd. kylklampar som är frysta kan hjälpa till under färd att få 12 v att räcka. solcellspanel är annars något som fungerar hur bra som helst vilket jag använder. Behöver aldrig ens en batteriladdare i vagnen och använder flitigt en mängd 12 v produkter så som stereo mm aldrig varit nåt problem under dom tre år jag använt detta
av thibbilou
Nu har jag fått ordning på strömmatningen.
Sitter tre stycken lösa kablar isolerade färdiga med stift att föra in i kontaktstycket på två ställen i samband med trailermodulen.
En för dimbakljus, en för backljus samt en för laddström.

Hittade instruktioner i Vida.
Användarvisningsbild
av Dede
Var i VIDA hittade du det?
Vill fortfarande koppla om min till dimbakljus istället för konstantström
av thibbilou
Sökte i programmet. Kommer inte ihåg exakt sökorden dock. Sök på montering av drag eller nått liknande.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Chrismar
Hej !

Det är helt korrekt att du inte kommer få tillräckligt med kyla av 12 V och att lågan KAN blåsa ut när du kör. Det sistnämnda löser du enkelt genom att sätta på" vinterluckan" på ventilationsgallret när du kör så klarar sig lågan utmärkt. Har du två luckor ( uppe och nere) räcker det med att sätta på det nedre.

Lycka till och njut av campinglivet i sommar
Användarvisningsbild
av joel80
Att tänka på om man kör gasol är att det kan vara lite riskigt (och väldigt förbjudet) att köra in på en mack och tanka utan stt stänga av gasol/kyl/låga. Öppen eld och bensinångor har aldrig riktigt gått så bra ihop...
av thibbilou
Körde drygt 40 mil med kylskåpet på 12v i fredags och det höll 4 grader ända fram.
Men då med redan nerkylda varor och ett par kylklampar till hjälp.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej, jag har nu under vintern som vanligt problem […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]