Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Nu är jag lite på djupt vatten i detaljresonemanget men jag tror inte oljetryck smörjer cylinderloppen utan det är mer stänk från vevaxelns rotation som gör det. Det går väl inga oljekanaler in i förbränningsrummet som ombesörjer smörjning av cylinderlopp, dvs oljetrycket hjälper inte att bygga film på det här stället? Den dras i huvudsak upp nerifrån av kolvarna. Dvs oljetryck är enligt min mening inte relevant i startförloppet för att säkerställa kompression, men visa gärna med någon bild om detta inte stämmer.

Nu pratar vi ju om en väl använd och därmed lätt sliten motor och en 30W-olja. Symptomen Volvonisse beskriver leder ju rakt till att det inte är kompression. Rätt mängd luft och bränsle in i kammaren hjälper inte om det inte blir tillräcklig kompression.

En hyfsat ny motor är pga obefintligt slitage tightare mellan ringar och lopp, dvs större chans att det blir tillräcklig kompression. Dessutom kärvar säkert kolvringarna en aning vs en ny. Nu när den är till åren/milen spelar oljefilmen en allt större roll för att hålla kompressionen.

Att hälla i 2-taktsolja eller bilens vanliga motorolja ger väl samma effekt i startögonblicket men ev följdproblem av att ha den ena eller andra oljan kan jag inget om.
Användarvisningsbild
av milktrucker
men under de upprepade startförsöken som pågick måste alla kolvar ha blivit smorda i olja så den teorin spricker. startmotorn snurrar vevaxeln med ca 1000 rpm, dvs nästan 20 cylinderrörelser i sekunden. Det skulle helt klart räck med någon sekund för att få olja på ringar och foder så att de tätar mot att luften smiter ut genom vevhuset.
av VolvoNisse
Det lät annorlunda vid startförsöken, men kan inte avgöra om det beror på att motorn gick lättare än vanligt eller om den bara inte fick bränsle.

Det luktade inte bensin vid startförsöken, och när den väl hade startat så var tomgången dålig och stannade en gång, gick lättare att starta igen men ville inte gå i tomgång, efter en stund så gick den normalt i tomgång och svarar bra på gas, så det kan ju tyda på att problemet var bränslerelaterat.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av sensonic
Eller så är det så att startmotorn pinnar på med upp till 1000 rpm med sina 9 tlll 12 kuggar och flyttar svänghjulets väsentligt fler kuggar med lite färre rpm på vevaxeln som resultat. Upp till 200 rpm snurrar motorn med vid tändning vad jag hört. Och då bör startmotorn iofs hålla 2000-3000 rpm.

Inte så mycket skvätt då och du får leta andra sprickor i oljefilmsteorin. :)
av VolvoNisse
Frågade bilverkstan, och fick svar på orsaken till startproblemet när bilen hade stått en tid.

Det är så att motorn är försedd med hydrauliska ventiltryckare, när bilen stått oanvänd en tid så rinner oljan ur ventiltryckarna och kamaxeln öppnar inga ventiler, vilket orsakar att motorn inte startar eftersom ingen bränsle/luft blandning kommer in i förbränningsrummen, motorn blir även kompressionslös av samma anledning och går därmed runt betydligt lättare.

Att motorn startade på fullgas beror på att den blev sur pga upprepade långa startförsök.

Lösningen att få igång motorn efter längre tids stillastående är att bara dra runt med startmotorn tills den startar, då pumpas olja upp till ventiltryckarna och när de börjar fungera igen så startar motorn.
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av sensonic
Intressant.

Vore kul att förstå riktigt, för jag får inte ihop att den inte öppnar ventilerna under insugningstakten men sedan är de tydligen öppna under kompressionstakten för då blir det ingen kompression.

Dåligt med olja i lyftarna borde innebära att de öppnar mindre än normalt, så långt är jag med. Det är att de därmed också förhindrar kompression som är mer svårsmält.

http://www.rvs.se/diagnostic/page151.html

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]