Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
Någon som vet vad som skiljer Ctek ct5 start/stopp mot mxs5.0?

Jag tänkte köpa en laddare till min v70 vlassich d4 vea med s/s för underhållsladdning i vinter.
Kör mycket med värmaren och stundtals korta körsträckor samt några gånger i veckan 10 mil i sträck

Vilken bör jag ha?
Användarvisningsbild
av P210
: Ctek ct5 -------------------------------------------------- mxs 5.0
Bild

CT5 ser enklare ut och har en max laddström på 3,8A, MXS 5.0 har 5A

Jag har haft en MXS 5.0 till mina batterier i två år nu, med monterad snabbanslutningskabel som medföljde, sista året har jag köpt ett AGM batteri just för dieselvärmarens skull.
Fungerar utan problem, enda trista är att anslutningskabeln till laddaren blir stel som en ståltråd i kyla, därför har de tagit fram en variant "MXS 5.0 POLAR" - hade det inte varit bättre att byta material i kabeln ??:-/

http://www.ctek.se/pl/sv/chargers/CT5%20START%20STOP
http://www.ctek.se/pl/sv/chargers/MXS%205.0
Användarvisningsbild
av perin
mortimer skrev:MXS7/7000 skulle jag sagt istället. Kolla ebay.com och även Tradera.
Ett svar utan motivering känns sisådär. Klarar en 5.0 inte av att underhållsladda ett batteri eller vad? Jag menar, då kan man ju ta till med en 10.0 direkt i så fall. Eller är det hängslen och livrem när det räcker med bara livrem? Ärligt nyfiken.
av Daniel73
Jag funderar lite på hur dubbla batterier påverkar laddningen.
Extrabatteriet är ju trots allt ganska litet.

Laddning kommer att ske i varmgarage så stela kablar i kyla är ett mindre problem.

Visst är prylar kul men jag vill inte ha dyrare laddare än jag behöver samtidigt som ändamålet att stödladda min bil med start/stopp uppfylls.
Tänkte montera snabbanslutning i bilen.
Användarvisningsbild
av Severin
Jag kan inte säga vad som skiljer men jag använder polar 5.0 ibland 2ggr/veckan pga värmaren och korta sträckor.

Fungerar perfekt, brukar märka på värmaren när det är dags att ladda, bilen drar ner effekten först på kupéfläkten så det blir inte lika varmt som det blir med fulladdat batteri
av mortimer
Framförallt för att det är en laddare med högre laddström. Vill minnas det är fler steg i laddningen också. Sen var det i princip samma kostnad för en 7:a som en 5:a när jag köpte min
Användarvisningsbild
av Krollspell
Är det någon som vet vad det är för laddare Volvo säljer som tillval vid nybilsbeställning?
Användarvisningsbild
av Nexus
5an fungerar utmärkt ladda normalt med men är batteriet dött så kan den sitta på flera dagar utan den börjar ladda.
Har en MXS 5,0 i garaget för underhållsladdning och då är den super smidig :D
Upplever inga problem med kabeln då jag har snabb kontakter på båda bilarna.
av AndS
P210 skrev::

Jag har haft en MXS 5.0 till mina batterier i två år nu, med monterad snabbanslutningskabel som medföljde, sista året har jag köpt ett AGM batteri just för dieselvärmarens skull.
Fungerar utan problem, enda trista är att anslutningskabeln till laddaren blir stel som en ståltråd i kyla, därför har de tagit fram en variant "MXS 5.0 POLAR" - hade det inte varit bättre att byta material i kabeln ??:-/
Polar-varianten har utökad funktion som ökar laddningsspänningen vid låga minusgrader, men laddar man i garage med värme så fyller den ingen funktion.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]