Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Det börjar väckas fler och fler tankar om att dieselbilarnas framtid inte är långvarig.

Expressen publicerade idag en artikel: http://www.expressen.se/motor/har-ar-ny ... ut-diesel/

Och det kanske stämmer? Jag har tidigare sagt att dieseln självklart kommer vara kvar men kanske blir det så att biltillverkarna helt enkelt inte klarar av att tillverka motorer som uppfyller de nya kraven till ett rimligt pris? Vad tror ni?
av Alexas
Och frågan efter det blir ju självklart vad händer med de dieselbilar som säljs idag? Kommer de bli så hårt beskattade så att de kommer rensas ut? Kanske blir det rent av så att staten erbjuder premie för att skrota "gamla" dieselbilar som anses många gånger smutsigare än de nya med de nya reglerna.
Användarvisningsbild
av börne
Hoppas dom dör ut!! Vet inte vad man ska köpa nästa gång, det står bara en massa äckeldiesel i bilhallarna :cry:

Jag vill köra på bensin... får väl leta upp en av dom sista T6:orna & sedan behålla den för evigt :D
av jwiss
80 mg är euro6, idag klarar BMW califoniens krav på 30 mg, dieseln förbättras och blir kvar, vissa bensinmotorer är idag dieslar (TFSI) och fler kommer bli det.
av HakanF
nox:en kommer de runt bara hur? om de sätter noxfällor med adblue så kommer inte tillverkarna behöva tänka på förbränningen som de gör idag.
av Droopy
nu lär ju knappast dieselbilar dö ut pga vw skandalen, det är snart glömt. Ungefär som att alla troddee BP skulle gå i konken då pipelinen började läckia som ett såll för några år sedan, slutnotan blev 21miljarder om jag inte mins helt fel, kaffepengar för dom.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Med tanke på alla dieselbilar som är i omlopp så ser jag det som väldigt låg risk att dieselbilar dör ut innan ett fullgott alternativ finns. Kanske alternativt diselemotorkompatibelt bränsle isåfall (HVO100?), som mellansteg innan el tar över.
jwiss skrev: vissa bensinmotorer är idag dieslar (TFSI) och fler kommer bli det.
Utveckla? :)
Användarvisningsbild
av sthlm
Sittande regering är så desperat att få in skatter för att täcka vissa omkostnader som plötsligt uppkommit att vi nog kommer att se ett rejält straff för de som kör diesel framöver.
Lätt att motivera, går snabbt att införa samt ger omedelbara inkomster.
Att det straffar ut transportnäringen i Sverige, Kinberg Batras lantisar blir mest drabbade och att Bulgarerna som kommer att köra transporterna i Sverige för 22 sek/h bunkrar Polsk diesel i kubiktankar på släpet är inget problem...kortsiktigt.
Kikade på en D5a i helgen som visserligen var totalt upprutten men vem vågar köpa diesel nu?
Att straffa nybilsförsäljningen är helt OK men jag tror att det som vi kan vänta oss är ett straff för nuvarande ägare då det ger mer i statskassan.
av Alexas
sthlm skrev:Sittande regering är så desperat att få in skatter för att täcka vissa omkostnader som plötsligt uppkommit att vi nog kommer att se ett rejält straff för de som kör diesel framöver.
Lätt att motivera, går snabbt att införa samt ger omedelbara inkomster.
Att det straffar ut transportnäringen i Sverige, Kinberg Batras lantisar blir mest drabbade och att Bulgarerna som kommer att köra transporterna i Sverige för 22 sek/h bunkrar Polsk diesel i kubiktankar på släpet är inget problem...kortsiktigt.
Kikade på en D5a i helgen som visserligen var totalt upprutten men vem vågar köpa diesel nu?
Att straffa nybilsförsäljningen är helt OK men jag tror att det som vi kan vänta oss är ett straff för nuvarande ägare då det ger mer i statskassan.
Jag har lite samma rädsla. Redan nu kan man se att t.ex. Oslo blir förbjudet att köra i på vissa dagar med allt under euro 6. Och Stockholm har uttryckt att de har liknande ambitioner.
av jwiss
Jahaja skrev:Med tanke på alla dieselbilar som är i omlopp så ser jag det som väldigt låg risk att dieselbilar dör ut innan ett fullgott alternativ finns. Kanske alternativt diselemotorkompatibelt bränsle isåfall (HVO100?), som mellansteg innan el tar över.
jwiss skrev: vissa bensinmotorer är idag dieslar (TFSI) och fler kommer bli det.
Utveckla? :)
FSI används väll mest för att få en otto-motor att tända med väldigt mager blandning idag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection

Men man skulle ju kunna tänka sig att man kör med stökiometrisk blandning och direktinsprutning för att slippa knackning vid höga laddtryck och full effekt oxo. Då är det ju en diesel-motor som man kör på bensin.
I första fallet får man dieselns problem med NOx. Man slipper partiklar för bränslet brinner snabbare. Det finns ju egentligen inget som kräver att en diesel körs på tjock olja (ej särskrivning) utan lättare bränslen som bensin, etanol, metan, dimetyleter etc...

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]