Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HakanF skrev:M+S står för åretruntdäck men även däck anpassade för terrängkörning.
källa Körkortsteori.se, däckia mfl
skumt att de valt samma märkning
Enligt EuropeanTyre & Rubber Manufacturers Assosiation:
ETRMA skrev:From November 2012:

UNECE Regulation 117, to be implemented in the EU through Regulation (EC) 661/2009, requires for snow tyres a minimum level of performance threshold on snow (braking and traction). If the tyre meets the criteria, it can be marked with the new three-peak snowflake symbol.

However, "M+S" will also remain an allowed marking, but not linked by law to a minimum threshold in winter conditions.
Så numera har inte M+S ett dugg o göra med VInter :o Mud + Sand då :)
palmqvist skrev:Så numera har inte M+S ett dugg o göra med VInter :o Mud + Sand då :)
Jodå, det kan fortfarande vara ett vinterdäck. Men om det har berget med en snöflinga i sig så VET man att det är ett riktigt vinterdäck.
Bild

MEN det kan ju faktiskt vara ett "EU-vinterdäck", och många i Sverige vill ju ha riktiga nordendäck och för det finns ingen extra märkning...

.
HakanF skrev:Jodå några är godkända men de är märkta med en snöflinga symbol efter S+M sedan om det är hela saningen vet jag inte men några är så iaf.
Enligt min högst personliga åsikt borde "året runt däck" vara totalförbjudna i Sverige. Avsevärt sämre än ett sommardäck på sommaren, och i vissa fall rent livsfarligt på vintern. Fyrhjulsdrift saknar helt betydelse i detta fall.

Ja, även Skåne kan ha minusgrader under vintern...
Leafs skrev:
HakanF skrev:Jodå några är godkända men de är märkta med en snöflinga symbol efter S+M sedan om det är hela saningen vet jag inte men några är så iaf.
Enligt min högst personliga åsikt borde "året runt däck" vara totalförbjudna i Sverige. Avsevärt sämre än ett sommardäck på sommaren, och i vissa fall rent livsfarligt på vintern. Fyrhjulsdrift saknar helt betydelse i detta fall.

Håller med! Och de flesta bilar har "fyrhjulsbroms".... ;) Man stannar på samma sätt oavsett drivning.
joel80 skrev:
Leafs skrev:

Håller med! Och de flesta bilar har "fyrhjulsbroms".... ;) Man stannar på samma sätt oavsett drivning.
Då vi knappt har snö i Skåne så känns odubbat fel då det är is halkan som e räliga här, hade jag bott i Norrland hade jag kört odubbat men Skåne noway
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]