Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LucaToni
Har ett skumt elfel jag behöver hjälp med. Bilen har nu stannat 3 ggr.
1:a händelsen:
Kört 3 mil på, radion börjar att brusa. Alla mätare började att slå. Därefter började motorn bara gå på låga varv.
Parkerade och kollade lite jordpunkter etc. Provade att starta igen efter 5 min, inga problem.
Smörjde därefter upp alla jordpunkter utom den under motorn.

Stopp 2:
45 mil felfria därefter körde 2 mil och sedan händer samma sak med radio samt mätare, bilen går dessutom bara på låga varv.
Stannar på en mack och slår av bilen. Provar att starta den, då orkar den inte dra runt startmotorn ordentligt. Rullar igång den och därefter inga problem.

Stopp 3:
7mil felfria. Körde cirka 7 km och precis samma sak händer. Bilen orkar inte dra igång den med startmotor, provar lite olika grejor. Lägger på extra jord med startkabel både till chassi och motor utan att den orkar dra runt startmotor trots att radio o lyse funkar hyffsat.
Kollar av lite grejor och efter åtskilliga startförsök bogserar jag bilen till mekonomen. Bilen blir nästan tom på ström efter startförsöken och eftersom jag har lyset på vid bogseringen.

Mekonomen laddar upp batteriet och startar därefter bilen utan problem. De kollar av att den jordar som den ska, konstaterar att det är lite glapp i instrumentpanelen men inget som kan orsaka stoppen.
Säger att generatorn laddar som den ska, bilen inte drar någon tjuvström medans den går osv.
De kör 1,5 mil för att skaka fram fel men utan resultat. Hittar inga felkoder heller.

Bytte generator och batteri för 500 mil sedan, hade liknande trubbel men det var tydligt slut på ström. Då stannade den uppenbart strömlös, vilket den inte vart nu på dessa stopp.
Vågar inte köra den vardagligen till jobbet då det är väldigt mkt trafik...

Vad kan det vara? Tacksam för all möjlig hjälp!
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle investera i en sån voltmätare som man stoppar i cigguttaget för att vara säker på att den laddar över 14 V när du kör för att utesluta att det inte är problemet.
av NilsO
Mekonomen har fel när de säger att ett glapp i instrumentpanelen inte kan orsaka detta, för det är precis vad det kan.

Generatorn slutar ladda när du kört en stund. Att bilen ibland går att starta om du väntar en stund beror på att batteriet återhämtat sig, och tydligen kommer då laddningen också igång igen, så att bilen verkar normal.

Rätt säkert beror det på att kretsen med laddningslampan glappar i instrumenthuset. Antagligen uppstår det ett avbrott när det blir lite varmt efter att man kört en stund.

Kretsen med laddningslampan måste vara hel för att generatorn ska ladda. (Det låter märkligt men så är det.) När det blir avbrott slutar generatorn ladda, och laddningslampan tänds inte, eftersom det ju är avbrott.

Detta är ett känt fel och verkar ganska vanligt på tidiga 940. Lösningen är att se över kretskortet på baksidan av instrumenthuset.
av Triad
Det kan vara fel i kretskortet men jag måste förtydliga att man inte behöver ha hel krets till generatorns förmagnetisering hela tiden.
Räcker med en startström för att den ska börja ladda. Sedan kan du rycka sladden till den om du vill, kommer fortfarande ladda fullt tills du stänger av bilen.
av NilsO
I praktiken verkar det inte räcka att kretsen är hel i början. Kopplar man ur ledningen kan generatorn sluta ladda även om motorn inte stannas. Jag vet inte varför det är så, kanske för att generatorn då och då går ner för lågt i varvtal när man kör med bilen (typ när man råkar segdra motorn på tomgång etc). Kanske krävs det ytterligare någon faktor.
av LucaToni
Stort tack för hjälpen! Ska undersöka saken men låter extremt trovärdigt då jag på slutet försökt åka runt och framkalla problemet men inte lyckats, vilket i sin tur borde bero på att jag knackat igång instrumentpanelen när jag uppmärksammade det.

Återigen stort tack! Återkommer med resultat...
av Triad
Helt korrekt NilsO. Sjunker varvtalet för lågt finns risken att den slutar ladda. Då är det bra om kretsen är hel.
Menar bara att det även kan vara bra att veta hur det är tänkt att fungera!
av LucaToni
Höll på att glömma återkopplingen. Mycket riktigt laddar inte generatorn utan denna förmagnetisering. Lossade instrumentpanelen, lödde om alla punkter på kretskortet. Stoppade tillbaka och sedan dess har det inte glappat - således problemfri just nu! = )

Tack för all hjälp!
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]