Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har använt sök funktionen men hittar inte exakt det jag letar efter, men finns det en tråd länka gärna.

Fick tag i ett par begagnade devileyes till tjejens S60 och vilken skillnad på ljus det blev, även med vanliga standard halogen. Nu har hennes orginal lysen gått 28000 mil men iaf, så jag blev kanon nöjd. Men nu till det lilla tråkiga, det följde varken med kopplingsschema eller drl modul. Är det någon som sitter på ett schema som kan maila eller liknande? Tänker mest på vad den löst hängande röda kabeln ska ha för polaritet, antar att man tar den från parkeringsljuset? För att tända upp ledslingan starkare, LSM antar jag väl att man måste in på volvo och ändra mjukvara för att få alla ljus släckta på 0 läget?

Ang drl boxen så verkar inte alla lysen levereras med denna, behövs den och i så fall vad gör den boxen egentligen?

Tacksam för svar :D
när det gäller allt ljus av på läge noll så är det bara en själ med VIDA du behöver hitta, du behöver inte
åka till volvo för att fixa detta, ingen mjukvara i sig behövs men programering behövs och det kan
vem som helst göra
Jag har vida och dice så då borde jag ju klara det själv, men trodde att det var olika mjukvaror, på v50'n så fick man ladda mjukvara, hette halvljusapplikation sen ett nr, så är det alltså inte på p2or? Ändrar man det i lsm eller cem??
man ändrar det i CEM (bilkommunikation - avancerat), utgår att du ska göra det på S60in som du skriver om i texten, gjorde det på min.

Flexnoll = Halvljus på samtliga UTOM P-ljus
Flexstd = Vredet får 3 lägen, Av, P-ljus, Halvljus/park.ljus
Flexlgt = Halvljus alltid på oavsett läge
ThunderAce skrev:man ändrar det i CEM (bilkommunikation - avancerat), utgår att du ska göra det på S60in som du skriver om i texten, gjorde det på min.

Flexnoll = Halvljus på samtliga UTOM P-ljus
Flexstd = Vredet får 3 lägen, Av, P-ljus, Halvljus/park.ljus
Flexlgt = Halvljus alltid på oavsett läge
Ja det handlar om s60'n. Då ska jag gå in och kolla det så fort jag får chansen, läste om flexnoll osv i en tråd men kopplade aldrig sammanhanget då jag trodde det sköttes med mjukvara. Tusen tack för detta svar.

Nu återstår drl funktionen då, min vilda gissning är att drl modulen skickar ut + signal på "lösa" kabeln i strålkastaren, när alla lysen är av, så att drl lyser starkt. När sedan drl modulen får + signal från "pljus" från stålkastarn när man slår om lsm så bryter den + signalen på den "lösa" kabeln och drl lyser svagare. Men som sagt detta är vara en gissning skulle gärna vilja ha det bekräftat..
Eftersom "drl" i ditt fall klassas som varselljus(S60 på äldre P2 plattformen samt nyageneratrionen innan facelift ej är helbilsgodkänd med DRL så då blir DRL varselljus med andra krav som skall följas även om det är drl-typad armatur) oavsett vad säljaren påstår så skall dels bakljusen lysa och pos/parkeringsljusen lysa. Enbart bilar som är typade med drl får men behöver ej (är högst olämpligt) vara mörklagda i baken även om det är ren idioti att ens åka runt på det viset. Ni får helt enkelt leva med manuell drl där man varje gång vrider på vredet till posljus så någon anledning att släcka ner bilen på 0:an finns ej då bakljusen SKA lysa och dimljus får ej kombineras med drl så skit i att koppla in diodslingan. Enklast och lagligast är det samt dimljusen kan användas dagtid istället för halvljuset vilket inte är fallet om diodslingan kopplas in då den då ersätter halvljuset och halvljus+dimljus är högst olagligt oavsett tidpunkt på dygnet.
Först 2012 är det lagligt med äkta DRL(tillåtet med släckta bakljus) på V50 och 2014 efter faceliften på V60/V70/XC60/XC70, övriga bilar SKA ha bakljus tända 24/7 vid färd oavsett tidpunkt och väder.
ER skrev:Eftersom "drl" i ditt fall klassas som varselljus(S60 på äldre P2 plattformen samt nyageneratrionen innan facelift ej är helbilsgodkänd med DRL så då blir DRL varselljus med andra krav som skall följas även om det är drl-typad armatur) oavsett vad säljaren påstår så skall dels bakljusen lysa och pos/parkeringsljusen lysa. Enbart bilar som är typade med drl får men behöver ej (är högst olämpligt) vara mörklagda i baken även om det är ren idioti att ens åka runt på det viset. Ni får helt enkelt leva med manuell drl där man varje gång vrider på vredet till posljus så någon anledning att släcka ner bilen på 0:an finns ej då bakljusen SKA lysa och dimljus får ej kombineras med drl så skit i att koppla in diodslingan. Enklast och lagligast är det samt dimljusen kan användas dagtid istället för halvljuset vilket inte är fallet om diodslingan kopplas in då den då ersätter halvljuset och halvljus+dimljus är högst olagligt oavsett tidpunkt på dygnet.
Först 2012 är det lagligt med äkta DRL(tillåtet med släckta bakljus) på V50 och 2014 efter faceliften på V60/V70/XC60/XC70, övriga bilar SKA ha bakljus tända 24/7 vid färd oavsett tidpunkt och väder.
Mjo, sant just nu fungerar ju slingan som parkeringsljus och det verkar ju besiktningen gå med på...
den lösa tråden skall ha en + (som aktiveras med tändningen) övrig funktion sköts automatiskt av elektronik inne i lamphusen

Jag hade Devileyes på min tidigare V70 och tog denna + från en tom plats i säkringsboxen (kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer) som gav spänning när tändningen slogs på och stängdes ca 30 sek efter att tändningen slogs av

detta gjorde att LED lyste starkt utan annat ljus och sjönk i styrka så fort man slog till annat ljus
Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Skaplig tvätthög det skulle bli, jag sni[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]