Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:Som säljare bör man känna en skyldighet gentemot kunden att informera om vad det är man försöker sälja.

Men tyvärr resonerar inte alla på det viset.
(W) (W) (W) saknar en like knapp ibland ;)
Jag tycker alltid det är intressant att läsa när man börjar diskutera AWD och FWD :)

Vi köpte FWD xc70 därför att vi helt enkelt tycker att xc70 är mycket snyggare än V70. Jag behöver inte kunna ta mig fram på leriga åkrar. Och majoriteten av de förare som har en V70, xc70 eller xc60 med AWD är heller inte ute och köra på leriga åkrar. Så vad som snarare vore normalt är att xc70 AWD såldes mindre än xc70 FWD. Om man nu skulle se till behovet av AWD. Men eftersom AWD idag är ett stort försäljningsknep och människor lättlurade så går det hem.
Alexas skrev:förare som har en V70, xc70 eller xc60 med AWD är heller inte ute och köra på leriga åkrar. Så vad som snarare vore normalt är att xc70 AWD såldes mindre än xc70 FWD. Om man nu skulle se till behovet av AWD. Men eftersom AWD idag är ett stort försäljningsknep och människor lättlurade så går det hem.
Tycker precis tvärt om, att hänga på 200 kg knottrig ABS plast på en V70 och låta Zlatan lura i svenska folket att det är snyggt måste vara århundradets försäljningsknep.

AWD behöver man inte ut på en åker för att uppskatta, har man 2000 kg släp bakom så är det suveränt vintertid, då start vid rödljus eller minsta backe annars blir näst intill omöjligt med FWD.

Åkte V70 AWD innan och den bilen var perfekt.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Alexas skrev:Jag tycker alltid det är intressant att läsa när man börjar diskutera AWD och FWD :)

Vi köpte FWD xc70 därför att vi helt enkelt tycker att xc70 är mycket snyggare än V70. Jag behöver inte kunna ta mig fram på leriga åkrar. Och majoriteten av de förare som har en V70, xc70 eller xc60 med AWD är heller inte ute och köra på leriga åkrar. Så vad som snarare vore normalt är att xc70 AWD såldes mindre än xc70 FWD. Om man nu skulle se till behovet av AWD. Men eftersom AWD idag är ett stort försäljningsknep och människor lättlurade så går det hem.
Fast nu tycker jag du är lite ute och cyklar. Ett jäkla tjat om leriga åkrar bl a bl a... Har man en gång vant sig vintertid, hala vägbanor, snösträngar, slaskiga våta vägbanor etc. när man ska iväg vid en korsning lr göra en omkörning är AWD underbart. Jag skulle själv ha svårt att ha något annat än fyrhjulsdrift på en bil och jag har aldrig rattat runt på några leriga åkrar.

Det är lite som att säga att oavsett klass på din stereo så har du ju stereoljud. Det är betydligt mer skillnad sett till svenska förhållanden än vad du vill göra sken av att köra FWD som rycker, slirar och ibland hoppar i ratten om man trycker på gasen lite. Sånt händer aldrig i en i en fyrhjulsdriven bil.

Att köpa en XC modell med bara FWD är som jag sa tidigare lite som att köpa en Audi Allroad Quattro, men utan fyrhjusdrift.. Lite av samma tänk som vissa människor hade som köpte 740 GLE och tog bort emblemen och försökte få dem att likna den mycket dyrare 760GLE? Man ville inte betala fullt ut men man vill gärna ha looken :shock:
VolvoB20 skrev:
Verdi skrev:Jaha. Men V70 är verkligen stentrist tycker jag. Du får helt enkelt acceptera att man köper bil med hjärtat också och inte bara med hjärnan.
Jag har accepterat och det var också min analys. Så länge XC70 är Zlatan-cool köper man med hjärtat och bryr sig inte om det är 2wd eller 4wd, man betalar gärna extra för imagen hos en XC.

Men om några år när bilen är gammal o tråkig pga nya volvomodellerna kommer nog ingen att betala extra för en falnad image, det man kanske kan få betalt extra för är om bilen är bra som dragare och tar sig fram till stugan, men inte ens det räcker kanske till om marknaden svämmas över av 4wd bilar.

Men det var väl ett jäkla tjat om Zlatan. Jag tror du överskattar den där reklamens betydelse för XC70:s image något enormt. Och eftersom du verkar reta dig på det så antar jag att du är en sån där som ogillar Zlatan också. Antagligen där skon klämmer...

Är det pga Zlatan som alla suv:ar och 4wd-bilar är jättepopulära nuförtiden? Är det därför en sketen Audi Q5 är mycket dyrare att hyra än en Mercedes E-klass hos t ex Sixt eller Mabi? Folk gillar det helt enkelt.
Ja självklart är det att generalisera genom att säga att AWD bara är till för att köra ute på åkern med. Visst är det inte så. Min poäng va att majoriteten av de som har AWD inte har tagit det med beaktning att använda det för att köra på åkern, dra släp på vintern eller vad det nu kan vara. Det tas som ett säkerhetssystem när det i själva verket är däcken som gör det största jobbet kring säkerheten tillsammans med Antispinn t.ex. Jag vet bekanta som har fyrhjulsdrift på sina bilar och sen slänger på ett par achilles däck. Det är kanske inte särskilt smart. De flesta som hänger här är väldigt medvetna men gemene man bryr sig inte så mycket men tycker AWD låter bra att ha.

Det är på sistone som fyrhjulsdrift blivit populärt. Vi har haft liknande väderförhållanden i Sverige lång tid och trotts det har människor kört både släp och husvagn på vintern som sommar. Och visst underlättar det med AWD. Jag är inte teknikfientlig. Men jag kan inte vara positivt inställd till att många som köper bil idag faktiskt kunde valt en exakt likadan bil med exakt lika många hk som skräpar ner mycket mindre i naturen.
Och sen måste det här zlatanargumentet vara det mest uttjatade på forumet. Höga bilar har blivit väldigt populära de senaste åren och Volvo lyckades göra en fantastisk familjebil (V70) och göra den hög för att möta marknadens behov. Det har inget med Zlatan att göra. Det har säkert hjälp Volvo att trycka ut några bilar extra men det såldes ganska många xc70 innan Zlatan gjorde sin reklamvideo. När vi valde bil hade min sambo inte ens sett zlatanreklamen. Och hon tyckte xc70 va den snyggaste i volvohallen.
Jag har en bekant som nyligen köpt sig en gammal XC70 electric silver, satt på sidescuffs, vinge och bytt fälgar bara för att den ska se ut som en "Zlatan-bil". Även min far beställde sin XC70 med sidescuffs och vinge för att den skulle se like 'tuff' ut som i reklamen - så nog har det haft påverkan.
Självklart finns det exempel på Zlatan-hysterin. Men det är ingen majoritet som köper xc70 på grund av Zlatan som många skribenter vill ge sken av. Det är tråkigt att det inte finns någon försäljningsstatistik att ta del av då V70/xc70 räknas samman. Men för V70/XC70 är förändringen för 2014 jämfört med 2013 16% ökad försäljning. För samma period är det för xc60 en betydligt större ökning. Hela 37%! Det säger att marknaden är ute efter höga bilar, oavsett om Zlatan suttit i den eller inte.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.