Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacoblilljeforss
Har precis köpt nytt födelarlock, rotor och kablar. Dum som jag är kollade jag inte ordningen.
Kan någon ge mig en överdrivet pedagogisk kopplingsanordning? Kanske en bild t.o.m?
Har en 240 med B230f motor från -92

Tacksam för hjälp
av Rådlös
Tandföljd 1, 3, 4, 2. Rotorn snurrar medurs. När rotorn pekar rätt ut, 90° från motorns längdlinje så pekar den på ettans tändläge. En bild:

Bild
Nu tror jag detta är en fördelare till en B20, men det är nog samma för dig. Alltså om du har ett sådant märke i kanten på fördelaren? Då skall samtidigt tändinställningen fram på motorn peka på nollstrecket.
Yes, jag har markeringen på fördelaren men rotorn hamnar inte i samma läge? den går strax till höger om den? Kan jag vrida runt rotorn/dra den med startmotorn?

Märkte nu också att armen som rotorn ska sitta på glappar, hur åtgärdar jag detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jacoblilljeforss skrev:Märkte nu också att armen som rotorn ska sitta på glappar, hur åtgärdar jag detta?
Det "glappet" du känner är den fjäderbelastade förtändningen, så det är hel normalt. Det är inte säkert att rotorn kommer exakt på märket. Beror lite på hur tänd.läget är inställt. Som ett tips, när du vrider rotorn åt ena hållet så fjädrar den tillbaka när du släpper den. Det håller du kan vrida rotorn en liten bit, det hållet snurrar den när motorn går. så har du 1-ans tändkabel vid strecket ska du ha 3-ans efter ett kvarts varv i den riktningen och 4-ans efter ett halvt varv och sedan är det bara 2-an kvar.
Hjälpte en kompis med tändstift och brytare förra helgen. En Ford Mustang -65 med 289ci V8. lite mer kablar där.... Tändföljden 1-5-4-2-6-3-7-8 :-O)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jacoblilljeforss skrev:Nu har allting kopplats rätt, och den tänder men dör direkt. Låter som att det verkligen hugger i motorn..någon som har tips?
Kolla ordentligt så att du fått allt rätt, det låter precis som om du inte fått just det utan att det tänder fel!
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]