Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Laddningsregulatorn brukar sitta på den "bakre" gaveln på generatorn. Alltså den sidan där inget remhjul finns. Nu kan jag inte säga exakt hur din regulator är utförd, men det brukar vara lätt att lossa den, men lite svårare att få dit en ny igen. Min erfarenhet är att det underlättar om man har hela generatorn på en arbetsbänk eller ett bord.
Laddningsregulatorer kostar omkring en hundralapp och består av elektroniken och nya kol i en enhet. Man byter alltså hela enheten. Kolla Biltema som ett bildexempel.

Men detta med 14,9 volt låter fortfarande oroande. Är du säker på att voltmetern visar rätt? Du skulle ju kunna åka till en verkstad eller bensinstation med Gör Det Själv och låna en voltmeter bara för att kolla. Eller låna en av någon bekant.
Användarvisningsbild
av apersson850
Idag blev jag tvungen att köpa nytt batteri till min XC70 D5. Den orkade inte igång på morgonen, trots 20 mils körning dagen innan.
Det har fungerat i fyra år och fyra månader (90 Ah, 800 A).
av mortimer
Vad blev det för batteri ?

Varit ute o kört en runda nu på eftermiddagen, totalt ca 7mil och 45min, o batteriet är trött.
Blev inköp av biltemas 95ah AGM batteri, står nu på laddning med min Ctek laddare innan imontering. Ska bara försöka få tid en kväll o montera i det också. Hoppas slippa modifiera batterilådan men går det också om det skulle behövas.
av Wizzman
Kolla upp laddningen innan du kör för mycket med ditt nya agm batteri. Ett batteri börjar "gasa" vid ca 14.4v. I ett vanligt batteri är det inte hela världen, där kan man ju fylla på batterivatten om det kokat bort. Men i ett agm batteri är det värre.

Edit: för övrigt kan man nog inte räkna med mer än fyra års livslängd om man har bränslevärmare, batteriet behöver vara i riktigt bra skick för att det ska funka.
av mortimer
Rådlös skrev:Laddningsregulatorn brukar sitta på den "bakre" gaveln på generatorn. Alltså den sidan där inget remhjul finns. Nu kan jag inte säga exakt hur din regulator är utförd, men det brukar vara lätt att lossa den, men lite svårare att få dit en ny igen. Min erfarenhet är att det underlättar om man har hela generatorn på en arbetsbänk eller ett bord.
Laddningsregulatorer kostar omkring en hundralapp och består av elektroniken och nya kol i en enhet. Man byter alltså hela enheten. Kolla Biltema som ett bildexempel.

Men detta med 14,9 volt låter fortfarande oroande. Är du säker på att voltmetern visar rätt? Du skulle ju kunna åka till en verkstad eller bensinstation med Gör Det Själv och låna en voltmeter bara för att kolla. Eller låna en av någon bekant.
Multimetern har alltid visat rätt innan så bör göra det nu också. Pratade lite mer Volvo innan idag men fick inget riktigt bra svar kändes det som. Laddningen var behovsstyrd o det fanns lite elektronik med också förutom laddregulatorn.
14,9v var vad jag mätte 5-10sek efter att jag hade startat bilen nu imorse också.
Såg hur regulatorn satt på generatorn innan, ska man ha en sportslig chans att byta den så är det att ta ner hela generatorn vilket jag inte har helt koll på. Lämna den till Volvo är väl 3h på ca 3500kr. Någon som har någon guide för detta ?
av mortimer
Skulle kunna åka inom Biltema på hemvägen o testa med ytterligare en. Kan vara bra att ha två ibland när man inte hittar den ena :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Finns det folk som bara har en multimeter? :shock:

Jag köpte ett likadant som satt där från början. Det är mycket riktigt så att bilen startar om jag låter bli värmaren, men försöker jag använda den orkar batteriet inte med längre. Trots att bilen dagen innan rullade i mer än tre timmar.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag vet inte hur många jag har, ligger nog minst 2 i garaget, 1 i varje bil, 1 i traktorn ja det blir några stycken lite varierande kvalité dock från öob till proffs
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]