NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sam1987
Tja! Har problem med min v50.
Årsmodell: 2005
Motor: 2,4

Symptom: Motorlampan lyser. Bilen upplevs gå "ryckigt" vid acceleration. Känns som att gasen inte riktigt tar.
Har även något slags övertryck i tanken. Om jag inte öppnar tanklocket med jämna mellanrum så sitter det åt väldigt hårt. När jag sedan får upp det så blåser det UT luft.

En morgon fick jag inte igång bilen. Den startade för att sedan dö direkt. Ringde verkstad. Körde dit den morgonen efter (Då gick den helt plötsligt bra igen). Felsökning visade att tryckgivaren gått sönder. Bytte den. Det akuta problemet var löst, men motorlampan tändes snart igen, och samma symptom som förut.

Gjorde en felsökning själv. Då blev diagnosen såhär:

P0089 Fuel Pressure Regulator 1 Performance
P0171 System Too Lean
P0190 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit
P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance
Pending: P0089 Fuel Pressure Regulator 1 Performance
Pending: P0171 System Too Lean
Pending: P0190 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit
Pending: P0191 Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Range/Performance

Sedan var bilen inne hos mekanikern en sväng igen. Nu trodde dom att boven kunde vara luftmassemätaren. Bytte den. Ingen skillnad.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara? Är själv riktigt dålig på motorer, men har diskuterat problemet med kunniga vänner och bekanta.
Några gissningar har varit:

- Backventil
- Kolkanister
- Tanklocket (tanklocket är dock original och ser bra ut)
Användarvisningsbild
av Omlott
Har själv en v50 2.4 benskn -04 och är en glad amatör när det kommer till bilmek.
I instruktionsboken står det på motorlampan att "Fel i bilens avgasreningsystem.". Kan det inte vara alltingen den främre eller bakre lambdasonden som spökar och skickar fel värden till motorn så det blir dålig förbränning?
Eftersom felkoderna säger att bränsletrycket är lågt och att bilen går magert så kanske man borde börja med att kolla upp det innan man börjar byta ut delar.. :wink:
Det låter ju rimligt, men hur kollar man det om felkoderna i sig inte visar på något handfast och hänvisar till speciella delar i bränsletillförseln?
Angående lambdasonden så menar min mekaniker på att det hade synts i felsökning om den hade varit paj!
Jag är väldigt glad att ni tar er tid att hjälpa mig med tankar och tips :)
Du borde kunna ta upp bränsletrycket både via OBD2-WIFI-dongle+Android-app eller via VIDA. Vad har du för tryck? Är trycket alltid lågt eller enbart vid vissa situationer? Går det hitta info om vad trycket skall vara?
Har inte mätt bränsletrycket! Ska fråga om dom gjort det på verkstad. Intressant förstås! Ska även tilläggas att problemen med "ryckigheten" kommer och går, även fast motorlampan lyser. Det har även hänt att motorlampan slocknat under korta stunder för att sedan tändas igen.
Vanligt fel er FPS (fuel pressure sensor) som sitter på fuel rail. En annan vanligt fel er løse muttrar på eksosmanifold, suger falskluft føre sensor. På min V50 T5 var alla eksosmanifold muttrar fingerløse.. I tillegg hadde jeg 2 av 3 bulter gone missing på DP!!!
av Miinan
När man läser av felkoder så kan de vara olika saker. När ja hade min Passat så fick ja oxå "System Too Lean " och det visade sig att det var luftmassemätaren som inte funkade som den skulle, symtom, högre bränsleförbrukning.
Min sambos bil en volvo 850 fick oxå samma felkod och det var en trasig lamda.

Lmm vad ja vet ger inga felkoder.. kan dock ha fel när det gäller "nyare" bilar än 05

P0171 System Too Lean ( från en tråd här på sidan från 08a) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=12427
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]