Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Löste det till slut genom att med injektionssprutor (nej, jag är ingen junkie) injicera vatten i munstyckena med max tumkraft från motsatt håll. Det var dock jobbigt som f-n att få loss munstyckena från huven. Till nästa gång vet jag att de kan sitta kvar, behöver bara lossa slangen till munstyckena från motorrummet. Det är dock viktigt att slangarna lossas från munstyckena innan "renspolning", annars återkommer skiten och sätter sig i munstyckena vid nästa vindrutespolning.

Ett tips till alla som har samma problem och som fixas på nolltid.
Sitter ju bara fast med en plastflärp, trycker man på den trillar dom ut, lossade mina snabbt & lätt när jag bytte. Kommer inte ihåg om jag tryckte med en skruvmejsel eller om det var en lagom stor tång & klämde ihop med från undersidan, dom ploppade ut lätt i alla fall.

Bytte mina istället då dom inte är så dyra.
Nu använde jag inget verktyg utan lyckades till slut trycka in plastflärpen med pekfingret och med mothåll med tummen (kanske lättare om man har något mindre och smalare fingrar, då det är ont om plats kring munstycket).
Pratade sedan med den lokale meken ang ett annat ärende och nämnde även de igensatta munstyckena. Fick då rådet att använda en cykeldäckavdragare i plast som ska vara perfekt vinklad för att trycka in flärpen och därefter trycka ut munstycket från huven.
Köpa nya varje gång de är igensatta tycker jag är en dålig fix (inte minst ur miljöhänseende).
Finns det o få de munstyckena som la en dimma över rutan till de nyare 70 modellerna har inte haft det sen min xc70n classic men saknar det? Någon som vet får ju gärna vara så fint lackade som de är idag ;)
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]