Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört bridgestone potenza s001 satt också standardmonterat i en S60-14 R-Design 19" Tyckte dom var rätt bullriga eller om det var bilen i sig som var det, samt inte så bra när det va blött på vägen. Nu kör jag en hel del med XC60 D5 R-Design med 20" med Bridgestone Dueller Sport, tycker dom är helt grymma, fantastisk livslängd på de & mycket bra väghållning på torr väg. Däcken har kört över 5000 mil och det är nu 3mm kvar där fram och 5mm bak, hårt gummi antagligen vilket ger dom lite sämre grepp vid aktiv körning i blött väder. Kan möjligen vara lite bullriga de också.

Pirelli Scorpion tycker jag är bra köpte 4 nya sådana till min tidigare XC70, bra grepp i kraftiga svängar och kanon på aktiv körning på grusväg, tysta och komfortabla, svårt att hitta några nackdelar med dom.
simonhalmstad skrev: Pirelli Scorpion tycker jag är bra köpte 4 nya sådana till min tidigare XC70, bra grepp i kraftiga svängar och kanon på aktiv körning på grusväg, tysta och komfortabla, svårt att hitta några nackdelar med dom.
Så länge vägen är torr och varm ja, blir vägen fuktig så gör det stenhårda gummit i Scorpiondäcken att greppet blir extremt dåligt. Kör med Continental 4x4 Contact nu och de är inte alls lika läskiga på vått underlag.

Men visst Continentaldäcken håller väl bara 6000 istället för 10.000 mil som Pirellidäcken höll med sitt bakelitgummi.
Där gick förmiddagen åt till en hel del riktigt intressant läsning! :)

Tack för alla svar, det mesta pekar ju på att All Season däck kanske inte är optimalt för normalt vägunderlag, varken under sommaren dess mindre under vintern. Själv valde jag en XC70 med AWD och högre markfrigång på grund av de gårdar och sommarstugor som familjen vistas på, då är det skönt att komma därifrån när man vill och slippa låta väder planera för en, fullt försåtligt med lite grövre däck där. Sen kör jag ca 4000 mil/år i tjänst, då gäller motor-/landsväg för de mesta och tydligt är ju att Pirelli Scorpion Verde All Season inte är det optimala. Blir kanske att be om andra däck när byte blir aktuellt. Som jag skrev i det första inlägget finns som tur är riktiga, för norden anpassade, friktionsdäck på fälg för vintern - dessa slängs garanterat på inom kort! :)

Tack återigen för alla svar, tycker jag fick väldigt tydlig information om vad som tycks och gäller hehe

Ha det fint allihopa!
apersson850 skrev:Min XC70 levererades också med Pirelli Scorpion. Tycker det är en rimlig kompromiss mellan vad man behöver på torr asfalt kontra vått gräs.
.
Tyckte jag också till jag fått bromsa några ggr för älg, rådjur, harar och annat på regniga vägar. Continental 4x4 är precis lika bra på vått gräs som pirellidäcken, men är mjukare så det går att stanna på blöt asfalt med vettig bromssträcka.
apersson850 skrev:OK. Bra att veta när det är dags nästa gång. Fast Pirelli varar ju länge, förstås...
Michelin latitude däcken (6000 körde jagem de hade säkert varit lagliga 3-4000 till jag som e kräsen med mönsterdjupet) jag hade höll riktigt bra de med o de var bra både på torrt vått o gräs, många husvagns ägare som stod o glodde när drog vagnen utan minsta julspinn på pissevåta gräsängar, medan de fick kalla på traktorn eller be en xc70 om hjälp ;)
Det där med mönsterdjup ja.. jag har behållit den här bilden på datorn för att påminna mig lite då och då om att det är rätt viktigt!
mönsterdjup däck.jpg
mönsterdjup däck.jpg (24.86 KiB) Visad 2637 gånger
Hmm var inte mycket däck i marken i 125 i 200 måste man nästan flyga, skämt o sido helt klart e det suoerviktigt med mönsterdjupet
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]