Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
Cox skrev:Nä har man strykjärnet knastrar det naturligtvis inte, men om järnet fungerar känner man ju garanterat om en sådan är monterad. Trodde inte sådana fortfarande monterades. Personligen tycker jag dessa är bara skit. Skulle en sådan sitta på min bil bytte jag genast till en slangvärmare.
Tydligen så monterade man blockvärmare tidigare. När övergick man till att montera insticksvärmare?
slangvärmare kom med nya s80/v70 insticksvärmare har du på din 1,8f även i 2,0f i v70/s80
opA skrev:Nu vet jag inte vart du bor men är det -1 ska den vara på en halvtimme innan färd, är de -5 en timma innan färd, -10 2 timmar innan färd, eller liknande.

För att du ska märka någon effekt i ~minus 15 ska den nog vara på 3-4 timmar... min står på 6-9 timmar innan jag åker iväg oavsett väder och min motortemp går upp cirka 2 streck direkt efter jag startar den. ( Vet inte vad det är i temperatur dock, kanske någon annan kan svara på )
Hej opA!

Temperaturen blir ca 40 grader på kylvattnet när man kör värmaren enligt rekommendationerna som du beskrev. Jag kollar detta varje morgon och det varierar mellan 37 och 41 grader. Nästan kusligt exakt :) Det verkar som värmaren inte ger mer även om man kör den längre för det har jag också testat ett par gånger.
Det är nog rätt, Racetwin. Det hänger på effekten i värmaren. Värmaren har en viss effekt, vi gissar på 500 Watt. Det räcker bara till att värma, också en gissning, 10 liter kylarvatten till 40°. Vill vi ha varmare så krävs det en större (mer Watt) värmare. Skulle det bli varmare ute, så får vi lite snålskjuts, men det påverkar nog bara uppvärmningstiden.
Större värmare finns naturligvis, men dom kostar nog därefter. Saknar man värmen i kupén, så sätt ett uttag där och en kupévärmare.
40 grader är väl inte "bara"+40 grader, Det är ju som att starta upp motorn om bilen har stått i nevadaöknen en solig dag när det är ´+40 grader ute, det är ju grym skillnad mot att starta upp bilen om det är tex -40 grader.

Nu är väl iofs oljan inte +40 grader.
VolvoB20 skrev:nevadaöknen
OT

Nu kan det ju iofs bli 50C i skuggan där, inte för att det finns mycket skugga.

Så i solen....
FWH skrev:
VolvoB20 skrev:nevadaöknen
OT

Nu kan det ju iofs bli 50C i skuggan där, inte för att det finns mycket skugga.

Så i solen....
Fast motorn ligger ju i skugga... från motorhuven! :mrgreen: :mrgreen:
Håller med annars att har du kylarvatten på 40 grader ger mycket snabbt värme inne i bilen. Man får köra många minuter för att få vattnet från - 10 till + 40.
Lånar tråden.
Någon som vet vad det är för tillverkare på motorvärmaren som sitter på en FT från 2009?
Jag tror också på Calix, men tillverkade efter Volvos direktiv. Om du har förgrening till kupévärmare eller annat, kolla skyddsjordjordstiftet i anslutningskontakten. I Volvos kontakter står alla tre stiften (vanliga flatstift) på högkant, men skyddsjordjordstiftet är lite längre ner. I Calix är dom två fasstiften på högkant medan skyddsjordstiftet ligger vågrät ner.
Detta är Volvos metod för att få behålla greppet om reservdels- och tillbehörsförsäljningen. Har man valt ett fabrikat måste man hålla sig till det i fortsättningen. Nu är det i och för sig ingen katastrof för dom flesta fabrikat har alla tänkbara tillbehör utom Volvo som inte säljer en förgreningsdosa så att man kan koppla in en batteriladdare. Men det finns möjlighet för detta ändå. Vi har nyligen skrivit långa trådar om detta.

Jag har själv en V70 2.0F -08. Där är det, som i alla andra Volvo FFV-bilar (E85) en fabriksmonterad elmotorvärmare. I min motor och även i 1.8F-motorn är det insticksvärmare i blocket.
Det finns en adapter som man kan koppla mellan Calix och Defautrustning. http://www.polarheater.com/product/5/de ... e-delivery
Mig veterligt finns det ingen som passar Volvos utrustning.
Tack för snabba svar! :-)-)
Blir att inhandla en kabel som passar till Calix då man saknar en och det är ju varit allt annat än varmt dom senaste dagarna...
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]