Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
apersson850 skrev:Ja, för dieslar är det ju så (lite grovt), att hög effekt och hög verkningsgrad (fullständig förbränning) ger högre utsläpp av kväveoxider medans allt annat blir bättre.
Så för att minska på kväveoxiderna kan man spruta in mindre mängd bränsle, men då blir effekten lägre.
Eller så kan man spruta in bränslet lite senare i förbränningscykeln. Men då ökar förbrukningen som "straff" för det tilltaget.

Av vad som har framgått verkar det som om VW gjort båda dessa ting, i lagom blandning, när bilen står på testrullarna, men sen kört som vanligt i normal trafik.
Alltså uppfyllts testnormen = myndigheterna glada och bilen förbrukar lite vid normal körning = ägarna glada.

Ända tills det avslöjades = alla skitsura.
Detta när man chippar bilen. Det är därför det är intressant att se förbrukningen på en 3 part trimmad bil körd av någon som inte kör som en biltjuv eller kasst överlag.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kan rapportera att min V60 tar 0.9 l/mil enl sensus i 150 km/h och full last, tror knappast en XC70 AWD tar mindre...

/Kalle
av Volvo_S60
Jag orkar inte ge mig in i debatten här för mycket, men Alexas siffror är likvärdiga som mina.
Tycker att han får mycket skit av många här som inte jämför med nya VEA motorn utan drar egna slutsatser.

Har inte ansträngt mig för att köra snålt ens och använder sportläge väldigt flitigt. Mitt snitt på min gamla XC70 AWD D5 med aut från 2008 låg på 0,94 och med XC70 FWD D4 med aut från 2014 ligger det snittet på 0,61.

Efter att kört 400mil med nya bilen så saknar jag inte AWD. Tycker att nya drivlinan och tysta VEA-motorn är toppen! :-)
Hade nu AWD funnits med nya VEA-motorn/växellådan så hade jag kanske valt det, men för mina behov just nu så var XC70 FWD ett lätt val.
Så underbart att slippa dom sega växlingarna och höga varvtalen i högre hastigheter :D
Användarvisningsbild
av apersson850
HakanF skrev:Detta när man chippar bilen. Det är därför det är intressant att se förbrukningen på en 3 part trimmad bil körd av någon som inte kör som en biltjuv eller kasst överlag.
Nä, jag skrev om vad VW hade hittat på för att både få låg förbrukning och klara kväveoxidnormerna i USA. För övrigt innebär trimning på den här nivån just det som ofta kallas chipning, inget annat. Oavsett vem som gör det, alltså.
Användarvisningsbild
av Robbi
Volvo_S60 skrev:Jag orkar inte ge mig in i debatten här för mycket, men Alexas siffror är likvärdiga som mina.
Tycker att han får mycket skit av många här som inte jämför med nya VEA motorn utan drar egna slutsatser.

Har inte ansträngt mig för att köra snålt ens och använder sportläge väldigt flitigt. Mitt snitt på min gamla XC70 AWD D5 med aut från 2008 låg på 0,94 och med XC70 FWD D4 med aut från 2014 ligger det snittet på 0,61.

Efter att kört 400mil med nya bilen så saknar jag inte AWD. Tycker att nya drivlinan och tysta VEA-motorn är toppen! :-)
Hade nu AWD funnits med nya VEA-motorn/växellådan så hade jag kanske valt det, men för mina behov just nu så var XC70 FWD ett lätt val.
Så underbart att slippa dom sega växlingarna och höga varvtalen i högre hastigheter :D
Kan bekräfta ovanstående, både siffror och omdöme. Har kört min XC70 fwd D4, aut ett år. Framför allt tror jag det märks skillnad i högre hastigheter. Varvtalen är låga vid 120 km/h, runt 1700 varv och därmed lägre förbrukning. Sen är det gött att slänga på eco och rulla nedför backar ;-)
av prahna
Tanken med denna tråd var att slippa läsa debatt....det lyckades inte! Det är ju ingen som vinner något!
Kan ni som skriver efter detta meddelande enbart skriva er förbrukning och bilmodell
Användarvisningsbild
av razorfish
Modell XC70
Årsmodell 2013
Motor D4 AWD
Förbrukning 0,77 l/mil uppmätt vid tankning (för journal)
Servad hos Volvo enligt servicebok

Ska tillägga att det är snittet hittills (hämtade ut bilen ny i slutet av juli 2012) och vid blandad körning, dubbdäck på vinterhalvåret och delvis även med takbox.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-19[…]

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]