NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MR87
#1011237
Hej!

Är riktigt sugen på att köpa mig en c30 årsmodell 11-12.

Är det något man ska tänka på vid köp? jag kör ca 1500-2000mil per år. Ca 2mil till jobbet utöver det mest korta sträckor på någon mil ibland, på helgen kan det bli 10-20 mil.

Va sugen på en T5 men tyvärr finns dom endast i aut 11-12 vilket jag tycker är konstigt. Är det någon skillnad på en c30 -10 mot en c30 -12 förutom nyare bil?

Vilken hade ni valt? T5 -10 D5 -10 D4 11-12


Det som är bra med d4an är väl att den endast kostar 2300 i skatt samma som T5 medans D5 ligger på 3700

Mvh
87
Användarvisningsbild
av P210
#1011248
D5:an ersattes egentligen av D4:an som är effektivare/snålare med i stort sett samma spec D5 180hk/400Nm - D4 177hk/400Nm.
1500kr skillnad på skatten per år är småpengar i ett bilägande, likaså ett någon deciliter bränsle per mil.
Skiljer en del i skatt om du jämför aut/man också (=manuell något billigare).

Fördel med diesel är ju parkeringsvärmaren som ger god komfort på vintern, samtidigt som den ger upphov till dyra reparationer om den inte fungerar, känslig för korta gångcykler.
Nackdel med diesel just nu känns som att skatten kommer krypa upp allt eftersom nya snålare klassningar införs..

Skulle i första hand välja bil efter utrustning och skick/miltal, typ av motor först i tredje hand, ägandekostnaderna mellan motorerna kan ju skilja lite, tex om det är dyr försäkring på en T5 gentemot 1,6D.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1011314
Rent designmässigt tycker jag bilar från 2011-2012 (samt sena 2010) är snyggare, med den uppdaterade fronten. De från 2012 har även DRL, dvs LED-belysning där de andra årsmodellerna har dimljus.
av Lövet
#1011320
DRL kan dock eftermonteras så det är ingen dealbreaker
Användarvisningsbild
av Perra83
#1011324
D3/D4 spelar ingen roll. Dom får samma effekt med RICA 201hk 451Nm. Går sjukt bra!! Sällan man kör uppåt 250km/h så en T5 kanske inte behövs.
Vill du trimma och även få ett gött ljud då är det T5 du ska ha. T5 2010.
2012 fick bilarna blåtands streaming både musik och telefon, mycket bra.
av MR87
#1011345
Så d3 eller d4 har ingen betydelse? Får båda 201 hk med samma trim och samma peng?

Varför har inte autotech polestar nåt liknande? Där får man väl ut 185 hk från d4an

Då kanske man borde jaga en d3a istället och kasta på trim. Hur fungerar trimmet gör man det själv att man får låna en dosa och kopplar in via obd uttaget? intressant!

Mvh
87
Användarvisningsbild
av Perra83
#1011355
Ja köpte RICA via Ferrita. Läste av bilens mjukvara via OBDII uttaget. Skickade mjukvaran till RICA via datorn med medföljande mjukvara. Fick ett mail när mjukvaran va fixad. Laddade in det i dosan. Gick ut till bilen och laddade över. Klart!

Laddar in originalmjukvaran vid service. Sen tillbaka efter service. Skulle inte det funka får man läsa av bilens mjukvara och skicka den till RICA och vänta på en ny.
En C30 D3 med R-Design och sportchassi plus RICA bilr väldigt rolig!!!!
av MR87
#1011408
Okej perra låter super! har du kollat om det verkligen är 201hk? Har aldrig varit med att en mjukvara kan ge 50hk!?!? Extra. Tex autotech ger ynka 15hk på d4an till 185hk

Så man får denna dosa eller skickar du tillbaka dosan när mjukvaran är inlagd?

Mvh
87
Användarvisningsbild
av Perra83
#1011439
Nja... med från början ett lågt effekuttag så går det att få extra effekt.
D4 2.4l ger 163 original och 215 med Polestar så det ger 52hk.

Ja köpte med Isoftloader så ja kan ladda i och ur när aom helst.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1011468
Lövet skrev:DRL kan dock eftermonteras så det är ingen dealbreaker
Men bara på MY 11 väl? MY 12 har ju det som standard. Tidigare modellår var det väl inte typat?

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]