Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon som kan hjälpa mej med följande problem: har en 460 turbo-90, motorkod B18FT.

Hastighetsmätaren slutar fungera vid hastiga gaspådrag, när man senare saktar in lite så kommer den lite "hackandes" tillbaka, till att sedan börja fungera igen. Kan detta bero på att wire'n är sliten eller trasig på något sätt??? Ibland kan den sluta fungera en hel dag. Nästa problem är bränslemätaren som inte indikerar några "streck" ibland, men ibland så fungerar allt i mätaren, dvs alla olika funktioner för färddatan, men andra gånger "låser" den sig i ett läge, t ex yttertemp. andra gånger så lyser bara bakgrunden av tavlan och inga funktioner fungerar. Vad kan detta bero på????

Är väldigt tacksam för svar!
av hanzzon
är det färddator du har så är det väll ingen wire utan en elektrisk givare om ja inte mins helt fel och då kan det va givaren som är trasig eller dålig kontakt kolla kontakten så det inte är oxid i kontakten
av franco
ok, låter troligt att det är något sånt, men du har ingen koll på det där med bränslemätaren????
Användarvisningsbild
av vetten
Nästan alla bilar i 400-serien som har instrument med färddator får nån gång problem med dålig kontakt :cry: dels så kan det vara dålig kontakt i kontaktstyckena eller så behöver man löda om diverse lödpunkter innuti mätaren, du får ta loss hela instrumentet och dela det så att du kommer åt alla lödpunkter, det är mycket vanligt med kallödningar eller dåliga lödningar så en bra lödpenna och komma ihåg att vara försiktig vid lödningen så att du inte bränner sönder folien :shock: Nej det är ingen vajer utan det sitter en givare på växellådan. Eftersom du verkar ha flera olika fel så behövs det troligtvis lödas om och göras rent i första hand :???:

vetten
av franco
okej...tack för tipset...jag tror att i första hand att jag ska prova att byta givare, sen prova att löda...några mer tips du kan ge mej vid en ev lödning...???
av noggemannen
jag har en komplett instrumentpanel om du vill köpa, den fungerar allt på.
av franco
aha, passar den till min??? vad ska du ha för den????
av noggemannen
du får den för 250:- den passar enbart om du har hastighetsmätarwire. så kolla det först. du tar bort en plastbit några cm över alla säkringar, och kör in handen och känn bakom mätaren om det är wire eller ej.
Användarvisningsbild
av vetten
Har du färddator så är det ALDRIG hastighetsmätarvajer utan då är det, en elektrisk givare som sköter överföringen det är dessutom ganska ovanligt att just givaren krånglar, så jag är rädd att det inte finns en enkel lösning, utan gör som jag skrev i mitt tidigare innlägg så kommer det med 99% säkerhet att funka igen :lol:

vetten
av franco
okej...jag ger mej på en lödning...tack för hjälpen

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)