NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vicktor
Min c30 2,0 d 2009 drar tjuvström, drar ur batteriet på en natt.
Jag har flera gånger försökt mäta hur mycket den drar och det visar ca 0,01 ampere.
Men ett batteri skall ju inte dras ur på en natt då, så idag lät jag multimetern sitta kvar.
Efter ca 2,5 timmar började den pendla mellan 1-3 ampere.
Äntligen tänkte jag, bara att dra rätt säkring, men icke.
Dragit samtliga säkringar under huv och i kupén (passargerarstol)
Pendlar ändå mellan 1-3 ampere.

Så vad skall jag göra? Finns det fler säkringar ? Finns det något som inte kopplat med säkring på en c30?
Tips snälla
av dieselputte
Prova att rycka säkringen till styrservot (kanske redan gjort eftersom du varit under huven?) , har för mig det är 80A . Har läst om fall där servot dragit ur batteri.

Finns också fall där startmotorn läcker lite ström. Där måste du nog bryta kabeln vid startmotorn, tror inte man kan få isär kabeln från 150A säkringen som sitter vid batteriet. Alternativt, skaffa en tångamperemeter och mät på kabeln som kommer från startmotor/generator (samma kabel som skarvas i startmotorn)
av Vicktor
dieselputte skrev:Prova att rycka säkringen till styrservot (kanske redan gjort eftersom du varit under huven?) , har för mig det är 80A . Har läst om fall där servot dragit ur batteri.

Finns också fall där startmotorn läcker lite ström. Där måste du nog bryta kabeln vid startmotorn, tror inte man kan få isär kabeln från 150A säkringen som sitter vid batteriet. Alternativt, skaffa en tångamperemeter och mät på kabeln som kommer från startmotor/generator (samma kabel som skarvas i startmotorn)
Tackar för snabbt svar, vet du lite mer exakt var 150 amp säkringen sitter.
av Perra_367
Precis som Dieselputte skriver, det enda du kan vara säker på är att strömmen som läcker kommer från batteriet. Dvs kan du inte identifiera läckströmmen med hjälp av att dra säkringar så får du ju kolla vilken av kablarna som strömmen går igenom. För att därigenom kunna dra slutsatser om vad det är som drar strömmen.

Alltså, handla en tångamperemeter o mät. Lycka till!
Användarvisningsbild
av leiwi
Vicktor skrev:Min c30 2,0 d 2009 drar tjuvström, drar ur batteriet på en natt.
Jag har flera gånger försökt mäta hur mycket den drar och det visar ca 0,01 ampere.
Men ett batteri skall ju inte dras ur på en natt då, så idag lät jag multimetern sitta kvar.

Så vad skall jag göra? Finns det fler säkringar ? Finns det något som inte kopplat med säkring på en c30?
Tips snälla
Är det original batteri som sitter i bilen bör du nog provbelasta detta , alt prova med ett annat batteri, är en eller flera celler i batteriet så självurladdar det
av Vicktor
Tack, får ta och investera då.
Perra_367 skrev:Precis som Dieselputte skriver, det enda du kan vara säker på är att strömmen som läcker kommer från batteriet. Dvs kan du inte identifiera läckströmmen med hjälp av att dra säkringar så får du ju kolla vilken av kablarna som strömmen går igenom. För att därigenom kunna dra slutsatser om vad det är som drar strömmen.

Alltså, handla en tångamperemeter o mät. Lycka till!
av Vicktor
Har bytt batteri, och jag har ju som sagt 1-3 amp som försvinner.

leiwi skrev:
Vicktor skrev:Min c30 2,0 d 2009 drar tjuvström, drar ur batteriet på en natt.

Tips snälla
Är det original batteri som sitter i bilen bör du nog provbelasta detta , alt prova med ett annat batteri, är en eller flera celler i batteriet så självurladdar det
av dieselputte
Tror inte du kan få mer hjälp här, lämna in bilen, eller köp en sån här http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5nga ... r364718000 och börja mäta dig fram.

Att lämna in på verkstad kan bli dyrt (många timmar ) om det är komplicerat fel, men de kan ju ha bra erfarenheter och veta direkt vad som kan orsaka felet.

Förresten, har din bil larm ? Vet inte om larmet har ett eget batteri ? Om det har blivit dåligt så börjar ev larmet ta ström från huvud batteriet, men 1-3 ampere känns lite väl mycket för att driva larmet.

Har även läst nån engelsk tråd om en som hade problem med att stereon drog ström även om man stängde av den innan tändningen slogs av. Han löste sitt problem genom att byta stereon (deaktiverade MOST först)
av Perra_367
Eller på Jula (sök på tångamperemeter), lite enklare modell av samma märke (fullt tillräcklig Edit: NEJ! Klarar ej DC-mätning av strömmen) för 299:-

Om du vill ha ännu roligare köper du en värmekamera (seek thermal, en insticksvariant till mobiler). 1-3 Ampere á 12volt, 12-36W, det borde synas som värme om bilen i övrigt är kall..
Senast redigerad av 1 Perra_367, redigerad totalt 0 gånger.

Om del inte startar med en förgasare full med[…]

Vad tror ni och fylla upp tanken med enbart hvo100[…]

Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]