...

Moderator: Moderatorer

#1010858
Magnus-B skrev:Blir rätt irriterad när man kommer ifatt bilar utan bakljus i mörker.
Blinkade och tutade på en idiot i veckan men han reagerade inte.
Dom gör sällan det.
Användarvisningsbild
av ER
#1011051
joel80 skrev:Enligt kommentarerna så är vägen där avsmalnad p.g.a busshållplats, och de som kommer från cyklistens håll har företräde.
Troligen har cyklisten varit framme vid avsmalningen först och lastbilschaffisen tyckt att han kan ta trottoaren... Men cyklisten var av den sega sorten.
När två kålsupar stöter ihop blir det ofta lite jobbigt...
Enligt uppgifter till teknikens värld var lastbilen först framme i avsmalningen och cykeln framfördes i betydligt högre hastighet än lagliga 30km/h så även om lastbilen har väjningsplikt när både är framme samtidigt så är cyklisten skyldig att låta lastbilen passera då den var först framme vid platsen och han hade kunna gjort det mycket smidigt genom att sänka sin fart för att låta lastbilen passera och undvikit att bli årets idiot oavsett hur väjningsplikt ser ut på platsen då han var tvåa på bollen OM det stämmer då det fattas början på situationen som orsakar stoppet.
#1011174
ER skrev:
joel80 skrev:Enligt kommentarerna så är vägen där avsmalnad p.g.a busshållplats, och de som kommer från cyklistens håll har företräde.
Troligen har cyklisten varit framme vid avsmalningen först och lastbilschaffisen tyckt att han kan ta trottoaren... Men cyklisten var av den sega sorten.
När två kålsupar stöter ihop blir det ofta lite jobbigt...
Enligt uppgifter till teknikens värld var lastbilen först framme i avsmalningen och cykeln framfördes i betydligt högre hastighet än lagliga 30km/h så även om lastbilen har väjningsplikt när både är framme samtidigt så är cyklisten skyldig att låta lastbilen passera då den var först framme vid platsen och han hade kunna gjort det mycket smidigt genom att sänka sin fart för att låta lastbilen passera och undvikit att bli årets idiot oavsett hur väjningsplikt ser ut på platsen då han var tvåa på bollen OM det stämmer då det fattas början på situationen som orsakar stoppet.
Lagliga 30 Km/tim..? Får en cyklist inte köra snabbare?
av jwiss
#1011181
Jag knallade runt lite i google-streetview där och lyckades inte se några hastighetsskyltar...
När man har väjningsplikt spelar det väll ingen roll vem som kommer fram först?
Användarvisningsbild
av ER
#1011189
Man behöver inte väja för fordon som inte är framme där man har väjningsplikt mot dom, dvs om du kommer först fast du har väjningsplikt så kör du istället för att vänta på att mötande kommer fram till stället/skylten och därefter kan köra förbi platsen. Mycket troligt var lastbilen först på plats och insåg att cyklisten skiter i sina skyldigheter och därför stannar kort in på sträckan så det skenbart ser ut som cyklisten var först bara för han har kortast kvar.
Google maps bilerna är 6 år gamla och utdaterade samt att det gjorts översyn 2014 av hastigheten i området.
llesrof skrev:
ER skrev:
joel80 skrev:Enligt kommentarerna så är vägen där avsmalnad p.g.a busshållplats, och de som kommer från cyklistens håll har företräde.
Troligen har cyklisten varit framme vid avsmalningen först och lastbilschaffisen tyckt att han kan ta trottoaren... Men cyklisten var av den sega sorten.
När två kålsupar stöter ihop blir det ofta lite jobbigt...
Enligt uppgifter till teknikens värld var lastbilen först framme i avsmalningen och cykeln framfördes i betydligt högre hastighet än lagliga 30km/h så även om lastbilen har väjningsplikt när både är framme samtidigt så är cyklisten skyldig att låta lastbilen passera då den var först framme vid platsen och han hade kunna gjort det mycket smidigt genom att sänka sin fart för att låta lastbilen passera och undvikit att bli årets idiot oavsett hur väjningsplikt ser ut på platsen då han var tvåa på bollen OM det stämmer då det fattas början på situationen som orsakar stoppet.
Lagliga 30 Km/tim..? Får en cyklist inte köra snabbare?
Hastighetsgräns gäller även cyklister så är det 30 där så får du inte cykla fortare och det skall vara 30 ev. max 40 där och cyklisten skall ha haft mycket hög fart för att vara en cykel.
Användarvisningsbild
av joel80
#1011191
Fast nu blir det ju bara gissningar.. Cyklisten kan mycket väl ha haft rätt att cykla först..
Hade nog stått helt på hans sida om han bara markerat kanske 30 sekunder. Fått lastbilen att stå stilla en halvminut och sen flyttat sig så han inte stoppade upp oskyldiga.
Användarvisningsbild
av ER
#1011192
Bara om båda var samtidigt på plats vilket är enda skälet att ge företräde från lastbilens sida, om lastbilen var först eller bedömer att han hinner genom innan cyklisten kommer fram vilket det tyder på enligt teknikens värld så har den ingen väjningsplikt mot cyklisten då det inte fanns nåt att väja för. Skulle vilja ha 30 sekunder tidigare film också att spana på ihop med popkornen.
av NilsO
#1011347
ER skrev:Man behöver inte väja för fordon som inte är framme där man har väjningsplikt mot dom, dvs om du kommer först fast du har väjningsplikt så kör du istället för att vänta på att mötande kommer fram till stället/skylten och därefter kan köra förbi platsen.
Om man nu talar mer allmänt, har du läst/sett någonting som stöder att det skulle vara så?

Det verkar orimligt att den som kommer först fram skulle ha företräde även när det står en skylt att han/hon ska lämna företräde för mötande.

(Naturligtvis kan man inte lämna företräde för mötande som man inte vet kommer, t ex pga skymd sikt, men det är ju en annan sak.)
Senast redigerad av 1 NilsO, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1011370
Denna episod fanns i flödet på Facebook. Där intervjuades en polis, som kommit fram till platsen, som sade att om cyklisten stått kvar i 30 sekunder till, hade han fått böter för att han hindrade trafiken. Det spelar ingen roll om du har rätt eller fel, du får inte medvetet hindra trafiken.
#1011406
1: Det är 50 Km/tim som gäller på platsen.
2: Markeringarna i gatan som visar att man har väjningsplikt är rätt långt innan själva avsmalningen, kanske så långt bort som 20 meter.

Om vi tänker oss att trikåmannen och lastbilen båda haft ungefär samma hastighet och vi även tar bromssträcka i betänkande, så känns det som att lastbilen haft ett visst försprång men att trikåmannen stått på sig och också hävdat sin "rätt". Ett rätt som inte existerar då vi bara har skyldigheter.

Jag vidhåller åter igen att lastbilen kan vart den som gjort en miss men det är fjompen i trikåsom bär sig dumt åt. Han skapar ett helt nytt, oproportionellt stort, problem av en liten bagatell. Men som jag skrivit innan, vi vet ju inte något om hans vardag.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 315
  • 316
  • 317
  • 318
  • 319
  • 554

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]