Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag läst delvis igenom tråden, och undrar om man på något sätt kan reparera/renovera ett dåligt gasspjäll? Om resistansbanorna slits, borde inte man kunna skaffa dessa som reservdel? Ganska dumt att kasta hela spjället när bara en liten komponent sviker. Jag vet att på en del andra bilar kan man bygga om spjället till så kallat kontaktlöst, en liten sensor och en magnetring typ...
av Kena
En fundering. Är det verkligen någon "hjärna" i spjällen? Det är ju i stort sett en motor som vrider trotteln och en potentiometer som visar i vilet läge trotteln står i. Sedan kanske det är olika mjukvaror i bilens hönshjärna beroende på vilka toleranser och funktioner man önskar av spjället, tex 140 el 170 hk.

Har jag fel eller?
Användarvisningsbild
av taxi
Det tror jag inte, det låter vettigt. Första steget (för en volvo-verkstad) var ju att uppdatera mjukvaran till att tillåta mer fel. Alltså bilens mjukvara, den sätter då inte felkoder lika snabbt. Volvo fick mycket skit för detta, då problemet inte åtgärdades egentligen.
Användarvisningsbild
av louksor
Pratade med en släkting som är mekaniker, på hans jobb köpte de ofta spjällhus från Atech2 och bytte i bilar, men de slutade med det då de flesta kom tillbaks efter en tid med fel på spjällhusen, så han rekommenderade inte att jag köpte från dom.
Däremot har volvo sänkt priserna rätt mkt på nya spjällhus sa han, 3400kr för ett nytt spjällhus.
Så är väl typ halva priset jämfört med vad jag läst att folk betalat förr..

Ska byta spjällhus på min V70 -99.
Mitt spjällhus antar jag är original då det är tillverkat 1998, som bilen och har snart gått 36000mil men krånglat till o från i några år, oftast har det räckt att starta om motorn så har den funkat igen...

Fick tag i ett spjällhus som är tillverkat 2008 för 150kr, som var ett betydligt bättre pris för min plånbok.
Testade att byta spjällhusen, men motorn varva upp o ner på tomgång och varva max 2k. (nödläge?) o fick 4st felkoder på spjällhuset om att parametrar inte stämde.

Men antar det är för att det inte är programmerat till min motor.
Körde iaf ett diagnostest på "nya" spjällhuset med Vida/dice och kom upp i 1,87% differens och max fick vara 12%, så det var ju iaf bra godkänt!
Mitt gamla spjällhus har för gammal mjukvara för att kunna köra diagnos test på, men vet ju att det krånglar ibland..

Beställde tid på Volvo för att programmera spjällhuset, där sa de att de har försökt många gånger förr men att det inte går att lägga in ny mjukvara med deras dator, då det redan finns en i spjällhuset.
Men de visste att många andra lyckats med det.
De skulle iaf försöka på onsdag och skulle det inte funka, så kostar det mig inget. Annars skulle de ha 740kr.

Behöver de även uppgradera ECM för att det ska funka med nya spjällhuset?
Mjukvaran i ECM osv är väl original från fabrik vad jag vet, så 16år gammal.

En del säger att man ska göra ett uppgradering av ETM mjukvaran, men en del andra säger att man måste göra en omladdning/reload för att spjällhuset ska fungera med min motor.
En uppgradering gjorde bara att vissa parametrar ändrades, medans en reload gör så ecm & etm kan kommunicera korrekt.

Vilket stämmer?
av Per L
louksor:

Är det samma fabrikat på spjället du köpte som det som satt som original på bilen?
Jag har för mig att MM-spjällen (Magneti Marelli) bara satt på bilar upp till 2002-2003 någonting och att VOLVO sedan bytte till BOSCH. Och ett BOSCH-spjäll går inte att använda där det har suttit ett MM-spjäll!

Per L
Användarvisningsbild
av louksor
Självklart är det Magneti Marelli spjäll, inget annat som passar ju :)
Ja, är väl mellan 99-02 som de använde det fabrikatet.

Per L skrev:louksor:

Är det samma fabrikat på spjället du köpte som det som satt som original på bilen?
Jag har för mig att MM-spjällen (Magneti Marelli) bara satt på bilar upp till 2002-2003 någonting och att VOLVO sedan bytte till BOSCH. Och ett BOSCH-spjäll går inte att använda där det har suttit ett MM-spjäll!

Per L
Okej, ja och köper man ett helt nytt på volvo för 3400kr får man väl ett som är tillverkat i år, antar jag...

Var till Volvo förut och körde en omladdning och det funkade bra!
Så nu är det bara att köra igen :)
Ingen uppgradering av ECM krävdes, så nya mjukvaran i spjällhuset är kompatibel med gamla ecm mjukvaran.

Nerladdning mjukvara styrenhet: 270:-
Etm omladdning: 459:-
Förbrukningsmaterial: 14:- (Har ingen aning om vad det kan vara, ström till batteriladdaren de satte på? Eller papperkostnad för kvitto? :P )
6868-869d09edbd2001f2f0e38e2b34f23de9.jpg
Gamla = övre. Tillverkat 1998 vecka 45
"nya" = nedre. tillverkat 2008 vecka 10

6868-869d09edbd2001f2f0e38e2b34f23de9.jpg (50.84 KiB) Visad 2924 gånger
Per L skrev:Jag bara undrade eftersom du skrev "Fick tag i ett spjällhus som är tillverkat 2008..." och det kan väl i och för sig ett MM-spjäll också vara!
Per L
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen!

Problemet ser nu ut att vara löst, vad jag ha[…]

Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har ing[…]