Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visst är däck alltid en kompromiss men dessa är ju direkt farliga i sommarväglag om man råkar illa ut, precis som mellaneuropeiska vinterdäck är på vintern om man behöver bromsa på is (testvinnaren av mellaneuropeiska Conti 850 hade 4/20 i betyg bromsning på is jfr med 20/20 för några nordiska dubbfria).

Har aldrig sett att nån Audi Allroad, Passat Alltrack eller 9-3x med åretruntdäck på sommaren. Och tydligen gäller tanken på körning på sand etc. endast dem som väljer 16" och 17" för med 18" kommer både XC70 och XC60 med Pirelli Zero...
PH
ThomasT skrev: Men om man ska se till att bilarna kommer rulla 99% av alla sina sommarmil på asfalt så kanske man istället skulle erbjuda verde all season som ett tillval istället för att original montera dem?
.
Om man nu tänker sig att bara köra asfalt mellan villaområdet o jobbet så kan man ju undra varför man kommer på idén att köpa en skogsmullebil med skogsmulledäck.

Det är ju lika fel som att köpa en sportbil om man ska köra i skogen.
VolvoB20 skrev:
ThomasT skrev: Men om man ska se till att bilarna kommer rulla 99% av alla sina sommarmil på asfalt så kanske man istället skulle erbjuda verde all season som ett tillval istället för att original montera dem?
.
Om man nu tänker sig att bara köra asfalt mellan villaområdet o jobbet så kan man ju undra varför man kommer på idén att köpa en skogsmullebil med skogsmulledäck.

Visserligen, men likväl gör folk så...

.
VolvoB20 skrev:
.

Äh, det är ingen skogsmullebil heller. Den har inga diffspärrar, ingen lågväxel, rätt värdelöst AWD-system osv osv. För att åka skogsbilväg behöver man egentligen inte vare sig högre markfrigång eller awd. Gubbarna hemma i byn åker gamla Volvo 940 och annat skit till sina älgpass. Pappa åkte i alla år 2wd till sina skogsskiften och skogspromenader. Bara under tjällossningen som han inte tog sig dit, men frågan är om en XC70 gjort det heller. Var nog traktor som gällde under den tiden på året... När han blev pensionär så köpte han sig visserligen en Mercedes GLK men det var mest för att han var lite sliten i höften och ville ha ett högre insteg.

Anledningen till att jag köpte just XC70 istället för V70 är att den känns lite rejälare, lite "extra". Jag ville ha AWD och då kändes XC70 ännu mer självklar. Man sitter aningen högre också. Bedömer andrahandsvärdet som klart bättre på XC70.

Visst finns det nackdelar men inget som drabbar mig. Kör bara den när familjen är med och då är nackdelarna inte så påtagliga. Kör så lugnt då ändå... Plus att jag håller mig med en BMW på närmare 300 hästar vid sidan av. ;)
Verdi skrev:Anledningen till att jag köpte just XC70 istället för V70 är att den känns lite rejälare, lite "extra".
Japp, men på köpet har du ju också fått däck som är lite "rejälare SUV-däck" jämfört mot "asfaltslicks" :D

Det är dock stor skillnad på Continental SUV däcken mot Pirellis motsvarande. Pirellidäcken är grymt hårda. håller därför i evighet (vilket ju är bra) men greppet blir grymt dåligt om asfalten är lite blöt (vilket är mindre bra).

Pirellidäcken rullar 10.000 mil men Continental runt 6.000 för mig.

Även däckstesterna tycker samma:

Continental CrossContact LX Sport (Crossover/SUV Touring All-Season 255/55R18 N0 109V)
What We Liked: A great blend of road manners and handling
What We'd Improve: A modest increase in wet traction
Conclusion: A well-balanced tire that is a great fit for sporty crossovers and SUVs

Pirelli Scorpion Verde All Season (Crossover/SUV Touring All-Season 255/55R18 109V)
What We Liked: Great road manners
What We'd Improve: A major increase in wet traction
Conclusion: A nice driving tire for drivers who don't emphasize wet traction
Verdi skrev:Den har inga diffspärrar, ingen lågväxel, rätt värdelöst AWD-system osv osv.
Den har differentialbromsar genom bromssystemet, den har HDC (som ger ett slags syntetisk lågväxel, genom snällare mappning av gaspedalen) och den har ett AWD-system som i alla fall inte kan kallas värdelöst. Skillnaden gentemot 2WD är himmelsvid. Jag har kört utan att märka tillstymmelse till slirning med min XC70 AWD där de med V70 2WD inte kom ur fläcken.
perhall skrev:Visst är däck alltid en kompromiss men dessa är ju direkt farliga i sommarväglag om man råkar illa ut, precis som mellaneuropeiska vinterdäck är på vintern om man behöver bromsa på is (testvinnaren av mellaneuropeiska Conti 850 hade 4/20 i betyg bromsning på is jfr med 20/20 för några nordiska dubbfria).

Har aldrig sett att nån Audi Allroad, Passat Alltrack eller 9-3x med åretruntdäck på sommaren. Och tydligen gäller tanken på körning på sand etc. endast dem som väljer 16" och 17" för med 18" kommer både XC70 och XC60 med Pirelli Zero...
PH
Vet inte var du fått det ifrån att XC70 kommer med P Zero 18 tum kommer med just Scorpion Verde kolla trådskaparens första inlägg vad det är för däck o fälg/tum
Tror inte alla bilar levereras med samma märke på däcken även, volvo tar nog det som går o få tag på förtillfället självklart tar de inte vad skit som helst utan håller sig till de fina märkene, min kom med
Bridgestone Potenza S001 235/40 R19 har aldrig fått en Volvo med bridgestone innan, inte helt nöjd med dessa tyvär
Vad är det som är mindre bra med bridgestone potenta S001 tycker du?
simonhalmstad skrev:Vad är det som är mindre bra med bridgestone potenta S001 tycker du?
Våtvägs egenskaper och förbrukning, min bror har i princip likadan bil som mig, han fick Pirelli Cinturato P7, dessa känns betydligt bättre när det gäller ljudnivå och våtväg, när vi bytte bil o lekte lite kändes Pirelli betydligt bättre o tystare
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ